Gemeenteblad van Laarbeek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2019, 173952 | Beleidsregels |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2019, 173952 | Beleidsregels |
Uitvoeringsregels financiën gemeente Laarbeek 2019
Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording
Het mag alleen gaan om incidentele zaken. Structurele zaken mogen niet uit onvoorzien worden gedekt, tenzij de uitgave niet uitgesteld kan worden, dan kunnen de lasten voor het eerste jaar gedekt worden uit onvoorzien. Voor de latere jaren zal in de dekking moeten worden voorzien in de volgende meerjarenbegroting.
Artikel 2 Begrotingsdiscipline
De raad krijgt in beginsel alleen voorstellen voor nieuw beleid als deze wensen integraal tegen elkaar afgewogen kunnen worden met inachtneming van de beschikbare financiële ruimte. Dit is in het voorjaar bij de kadernota of in het najaar bij de begroting. Bij de tussentijdse rapportage en bij de jaarrekening worden geen besluiten genomen over nieuw beleid. Bij de tussentijdse rapportage worden wel knelpunten en dekking daarvan integraal bezien.
Een voorstel van het college om geld uit te geven voor tussentijdse beleidsvoorstellen (geen nieuw beleid) moet een dekkingsvoorstel bevatten. Als er geen sprake is van externe dekking, wordt aangegeven welke bestaande begrotingspost daarvoor wordt ingezet of welk beleid wordt verminderd of geschrapt ten gunste van het beleidsvoorstel. Een beroep op een mogelijk positief rekeningsaldo is niet mogelijk.
Begrotingsposten zonder doel zijn in principe niet toegestaan in het begrotingsjaar. Deze kunnen alleen worden opgenomen als beleid nog uitgewerkt moet worden, bijvoorbeeld als rijksmiddelen ontvangen worden via de algemene uitkering. Bij besluitvorming over die uitwerking worden deze middelen toegedeeld naar een reguliere begrotingspost: eerder kan er geen geld uitgegeven worden.
Artikel 3 Over- en onderschrijdingen
Overschrijdingen van budgetten en investeringskredieten zijn in principe niet toegestaan. Begrotingsbeheer wordt zodanig gevoerd dat dreigende overschrijdingen tijdig gesignaleerd worden en door passende en tijdige maatregelen worden voorkomen. Omdat overschrijdingen niet geheel uitgesloten kunnen worden, moet in voorkomende gevallen een compensatie worden gevonden.
Als er sprake is van een te verwachte overschrijding onderzoekt de budgethouder eerst of er mogelijkheden voor dekking zijn binnen het taakveld. Als deze dekking daar niet kan worden gevonden onderzoekt de budgetverantwoordelijke of er dekking kan worden gevonden binnen het programma. Een noodzakelijk budgetverschuiving wordt uitgevoerd conform artikel 4 van deze regeling.
Artikel 4 Budgetverschuiven (binnen een begrotingsjaar)
Afwijkingen in investeringskredieten; Hiervoor gelden bijzondere regels, omdat deze door de raad specifiek beschikbaar zijn gesteld.
Tegenvallers op investeringskredieten; Investeringskredieten mogen niet worden overschreden. Er mag ook geen compensatie met andere kredieten plaatsvinden. Bij een dreigende overschrijding dient aan de raad een aanvullend investeringskrediet te worden gevraagd. Bij het aanvragen van een aanvullend krediet zal door de budgetverantwoordelijke dekking moeten worden aangegeven voor de hogere kapitaallasten. Bij instemming door de raad wordt een kredietverhoging door middel van een begrotingswijziging vastgelegd.
Artikel 5 Budgetoverheveling (van een begrotingsjaar naar ander begrotingsjaar)
Het is niet altijd mogelijk om volgens planning activiteiten te verrichten waarvoor budget beschikbaar is gesteld. Dit beïnvloedt in positieve zin het rekeningresultaat waarmee het budget komt te vervallen. Het is van belang om in een aantal gevallen de mogelijkheid te hebben om budget van het ene naar het andere jaar over te hevelen, zodat beschikbaar budget alsnog kan worden ingezet waarvoor het is bedoeld. Deze budgetoverheveling moet helder en soepel zonder veel administratieve handelingen kunnen plaatsvinden. Onder de volgende voorwaarden kan incidenteel budget worden overgeheveld:
Er is sprake van een nader toe te lichten beleidsinhoudelijke noodzaak om de middelen te behouden voor uitvoering van de prestatie in het nieuwe begrotingsjaar of er is sprake dat bij achterwege blijven van budgetoverheveling er een significante achterstandssituatie in de oorspronkelijk voorgenomen uitvoering ontstaat.
Artikel 6 Investeringskrediet overhevelen (van een begrotingsjaar naar ander begrotingsjaar)
Onder de volgende voorwaarden kan incidenteel investeringskrediet worden overgeheveld:
Verzoeken tot investeringskredietoverheveling moeten worden ingediend u conform jaarkalender P&C (i.i.g. vooruitlopend op de aanlevering van de analyse van het investeringskrediet door de budgethouder in het kader van de jaarrekening). In het verzoek tot overheveling van restant kredieten dient:
Hoofdstuk 4 Financieringsfunctie
Artikel 9 Organisatie van de financieringsfunctie
Het college van burgemeester en wethouders mandateert zijn bevoegdheden tot het uitvoeren van de financieringsfunctie binnen de wettelijke kaders en de kaders van de Financiële verordening 2019 en deze Uitvoeringsregels de financieringsfunctie aan de gemeentesecretaris of een daartoe aangewezen vervanger, met uitzondering van de bevoegdheid tot het aangaan van een langlopende financiering met een omvang van € 10 miljoen of meer. De gemeentesecretaris kan de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden doormandateren.
De gemeentesecretaris rapporteert per kwartaal aan de portefeuillehouder aan de hand van de concept paragraaf financiering, die door de treasurer wordt opgesteld, aangevuld met relevante en actuele stukken die van belang zijn voor de beoordeling van de uitvoering van het treasurybeleid. Hiertoe behoren in elk geval de laatste renteontwikkelingen en de liquiditeitsprognose.
Het afdelingshoofd bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de controle op de rechtmatigheid van de door de treasurer in het kader van de uitvoering van de financieringsfunctie overeengekomen, en door de gemeentesecretaris bevestigde, overeenkomsten en de daaruit voortvloeiende transacties, voor de juiste verwerking van deze transacties in de financiële administratie en voor een juiste en tijdige betaling.
Het afdelingshoofd bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het vastleggen van het geheel van organisatorische maatregelen, procesbeschrijvingen en formele procedures gericht op het tot stand brengen en in stand houden van een administratie en informatievoorziening die dienstbaar is aan een kwalitatief hoogwaardige uitvoering van de gemeentelijke financieringsfunctie.
Het afdelingshoofd bedrijfsvoering is belast met de uitvoering van het betalingsverkeer van de gemeente. De burgemeester verleent de procuratiebevoegdheid aan de administrateur(s) voor de daartoe aangewezen bankrekeningen. Voor het effectueren van betalingen door procuratiehouders is altijd een dubbele handtekening vereist.
Hoofdstuk 5 Reserves en voorzieningen
De voorziening voor een tekort op een grondexploitatie moet gewaardeerd worden naar het feitelijk verlies per balansdatum. Dit impliceert dat het tekort dan op contante waarde wordt gewaardeerd. Zo nodig zal voor de resterende jaren nog rekening gehouden worden met de jaarlijkse rentecomponent als last in de exploitatie.
Hoofdstuk 6 Investeringen en afschrijvingen
Artikel 13 Investeringskredieten
In een investeringsaanvraag wordt in iedere geval de volgende informatie (investering < € 100.000 a tm e en een investering > € 100.000 a tm i) opgenomen:
De verantwoordelijke budgethouder dient ervoor zorg te dragen dat deze informatie vastligt en beschikbaar is bij de financiële administratie en adequaat is opgenomen in de besluitvorming door de raad, onder andere in de begroting.
Hoofdstuk 7 Financieel beheer en interne controle
Artikel 14 Melding Vermoeden Misstand
In de gedragscode, de integriteitsverklaring, de regeling Melding Vermoeden Misstand (MVM) en eventueel andere bedrijfsvoeringsregels zijn/worden door het college nadere regels ten behoeve van het voorkomen van en handhaven op misstanden van gemeentelijke regelingen en eigendommen, vastgelegd op grond van de volgende uitgangspunten:
de gemeentesecretaris van Laarbeek,
M.J.M. Meertens.
de burgemeester van Laarbeek,
F.L.J. van der Meijden.
Activeren: Uitgaven (investeringen) opnemen op de balans en de kapitaallasten (rente + afschrijving) over meerdere jaren ten laste van het exploitatieresultaat brengen, waardoor toekomstige exploitatiesaldi lager worden. Dit in tegenstelling tot het direct ten laste van de exploitatie brengen van de uitgaven, waardoor het saldo van het lopende jaar weliswaar negatief wordt beïnvloed, maar de saldi van de toekomstige jaren daarentegen hoger zullen zijn, omdat zij niet worden belast met kapitaallasten.
Budgetverantwoordelijke: een voor het budget verantwoordelijk(e) afdelingshoofd. Is verantwoordelijk voor de vorming en coördinatie van beleid voor de beleidsproducten en kredieten, waarvoor hij/zij is aangewezen als budgetverantwoordelijke. Een budgetverantwoordelijke is binnen zijn/haar budget verantwoordelijk voor de onderlinge afstemming met de budgethouders.
Investeringskrediet: budget ten behoeve van een specifieke investering. Een uitgave van enige omvang, waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. Omdat het goed gedurende meerdere jaren wordt gebruikt, worden de kosten niet in een keer ten laste van de exploitatie gebracht, maar gespreid over een aantal jaren, afhankelijk van de levensduur van het aangeschafte goed. Investeringen zijn uitgaven en drukken op de liquiditeit.
Kapitaallasten: De som van de jaarlijkse kosten van rente en afschrijving. De rente wordt berekend over de boekwaarde van de investering op 1 januari van het boekjaar. Deze kapitaallasten worden als last opgenomen in de begroting en de rekening. In de begroting en rekening wordt een totaaloverzicht opgenomen van de rente en afschrijvingen die met de investeringen gemoeid is (Staat C).
Format budget- of kredietoverheveling
Conform artikel 5 en 6 van de uitvoeringsregels financiën 2019
Er is sprake van budget- of kredietoverheveling als een niet besteed gedeelte van een budget of krediet aan het eind van een jaar wordt toegevoegd aan de begroting van een volgend jaar. Op basis van onderstaand format wordt op basis van de volgende criteria een advies aan het college gegeven.
Alle voorstellen voor overheveling worden integraal als onderdeel van het jaarrekeningtraject aan het college voorgelegd. Als uitgangspunt voor overheveling gelden de volgende criteria:
Conform artikel 1 van de uitvoeringsregels financiën 2019
Er is sprake van aanvraag tot aanwending van de post onvoorzien. Op basis van onderstaand format wordt op basis van de volgende criteria een advies aan het college gegeven en wordt een raadsbesluit voorbereid.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-173952.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.