Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2018, 272020 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2018, 272020 | Verordeningen |
VERORDENING AFVALSTOFFENHEFFING 2019
De raad van de gemeente Waalwijk heeft het voorstel over de belastingverordeningen 2019 van het college van burgemeester en wethouders van 25 september 2018 gelezen en stelt op basis van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer de volgende verordening vast:
”Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2019”.
Voor de toepassing van de verordening wordt verstaan onder:
1. Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de wet Milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven voor:
a. het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt;
1. De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven die staan genoemd in de bij deze verordening behorende tarieventabel, rekening houdende met de overige leden van dit artikel.
2. Naast de heffing van een vastrecht bestaat de heffingsmaatstaf van de afvalstoffenheffing uit drie onderdelen waarvan bij de berekening van de belasting wordt uitgegaan:
het aantal keer openen van een ondergrondse container met behulp van een afvalpas.
3. Belasting naar ingezameld gewicht
1. De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak ingezamelde gewicht van de ingezamelde afvalstoffen per woning dan wel per appartement vindt plaats door een afzonderlijke optelling van de gewichten van het opgehaalde GFT-afval en het restafval in het betreffende belastingtijdvak.
2. Het gewicht van de ingezamelde afvalstoffen per inzamelbeurt wordt vastgesteld op het verschil van het gewicht van de betreffende container vóór lediging en het gewicht na lediging.
3. Het gewicht van ingezamelde afvalstoffen per inzamelbeurt per appartement wordt vastgesteld als een evenredig gedeelte van het totale gewicht van de ingezamelde afvalstoffen van de bij het appartement behorende gemeenschappelijke bovengrondse container. Het totale gewicht van de afvalstoffen wordt gedeeld door het aantal appartementen dat gebruik kan maken van de gemeenschappelijke bovengrondse container.
1. Per belastingtijdvak wordt van een individuele container het aantal ledigingen vastgesteld. Dit gebeurt door het aantal keer dat de container door de huisvuilwagen is leeggemaakt op te tellen.
5. Belasting per opening van de ondergrondse container
De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak aantal verrichte openingen van de ondergrondse container vindt plaats door optelling van het aantal keer dat in het belastingtijdvak de ondergrondse container met de afvalpas is geopend, welke openingen daarbij automatisch zijn geregistreerd door de paslezer.
1. Vastrecht wordt geheven bij wege van aanslag.
2. De tarieven voor Diftar en de Milieustraat zoals genoemd in de tarieventabel worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, dan wel bij wege van aanslag. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving, dan wel door middel van een aanslag aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing van vastrecht voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven. Dit gebeurt niet wanneer het berekende bedrag van ontheffing kleiner is dan € 5,00.
1. De aanslag moet worden betaald in 1 keer. Het totaalbedrag moet worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
2. Als het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100, dan moet de aanslag worden betaald in twee delen. Het eerste deel moet uiterlijk worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld (1e termijn). Het tweede deel moet twee maanden later worden betaald (2e termijn).
3. Wanneer iemand gebruikt maakt van automatische betalingsincasso, dan moet de aanslag worden betaald in 10 gelijke maandelijkse termijnen. Hierbij start deze maandelijkse incasso op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
4. De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5, tweede lid:
dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na dagtekening van de kennisgeving
5 . Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
6. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de betaaltermijnen.
De invorderingsambtenaar verleent kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor het totaal van de aanslagen afvalstoffenheffing tot een maximumbedrag van € 200 per jaar. Voor het meerdere wordt geen kwijtschelding verleend. Voor de aanslagen of schriftelijke kennisgeving(en) van de milieustraat wordt geen kwijtschelding verleend.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing. Dit zijn dan besluiten van het college waarin deze verordening verder wordt uitgewerkt. Wanneer deze besluiten zijn genomen zijn ze terug te vinden op de websites wetten.overheid.nl en www.waalwijk.nl.
1. De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2018’ van 2 november 2017, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2019, op voorwaarde dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor 1 januari 2019 hebben voorgedaan.
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.
4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing 2019’.
Deze verordening is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2018.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-272020.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.