Beleidsregel Stimuleringssubside Combinatiefuncties Cultuur 2019-2020 gemeente Utrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

 

Gelet op: artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 lid 2 Algemene subsidieverordening 2014 (ASV 2014) om het subsidiebeleid uit te voeren binnen de beleidskaders, die de gemeenteraad vaststelt;

 

Gelet op: Bestuurlijke afspraken Brede Regeling Combinatiefuncties 2019-2022

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

BELEIDSREGEL stimuleringssubsidie Combinatiefuncties Cultuur 2019-2020 gemeente Utrecht

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

 

Combinatiefunctie

Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer, de combinatiefunctionaris, in dienst is bij één werkgever maar werkzaamheden verricht ten behoeve van een combinatie van minimaal twee werkvelden/sectoren, waaronder het onderwijs. De combinatiefunctionaris vervult zijn functie in het kader van de bestuurlijke afspraken Brede Regeling Combinatiefuncties van 29 juni 2018, voortgezet in de Brede Regeling Combinatiefuncties.

 

Combinatie

Partijen die gezamenlijk een combinatiefunctionaris cultuur willen inzetten en die met elkaar een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten over de inzet van combinatiefunctionarissen cultuur.

 

Cultuurcoach

Cultuurcoach is een andere benaming voor de combinatiefunctionaris cultuur.

 

Culturele instelling

Een culturele organisatie die van de gemeente Utrecht een meerjarige subsidie ontvangt voor de periode 2017-2020.

 

Artikel 2. Beleidsdoelstellingen

 

We onderscheiden de volgende doelstellingen:

- Culturele instellingen te versterken met het oog op hun maatschappelijke functie en de cultuurorganisaties in te zetten voor het onderwijs, de naschoolse opvang en in de wijk.

- Te bevorderen dat een brede en diverse doelgroep vertrouwd raakt met één of meer kunst- en cultuurvormen, waarbij het accent ligt op actieve kunstbeoefening.

- Bij te dragen aan de talentontwikkeling van (kansarme) kinderen en jongeren, waarbij ieder kind op zijn eigen niveau zijn talenten kan ontwikkelen.

- Te stimuleren dat er (structureel) wordt deelgenomen aan cultuuraanbod door groepen mensen die belemmeringen ervaren bij het beoefenen van culturele activiteiten, die te maken hebben met iemands leeftijd of levensfase, gender, fysieke of mentale gezondheid, etnische/sociale achtergrond, seksuele geaardheid, financiële situatie of sociale positie.

- Lokale verbindingen tot stand brengen en uitbouwen tussen gemeentelijke beleidsdomeinen en voorzieningen, cultuur, onderwijs, bso/kinderopvang, welzijn, zorg, gezondheid, bedrijven.

- Duurzaam versterken en innoveren van cultuuraanbieders/vrijwilligersorganisaties op het gebied van o.a. besturen, vrijwilligers, kader, diversiteit, inclusief en vraaggericht handelen.

 

De doelstellingen komen voort uit het beleidskader Cultuur. In bijlage 1 staan de belangrijkste punten hieruit weergegeven.

 

Artikel 3. Definitie aanvrager subsidie

 

Aanvragers dienen te voldoen aan de volgende verplichtingen:

1. De aanvrager moet een culturele instelling zijn die voor de periode 2017-2020 van de gemeente Utrecht subsidie ontvangt.

2. De aanvrager voert een beleid op het gebied van cultuureducatie, diversiteit en/of cultuur(participatie) in de wijk.

3. De samenwerking die de aanvrager aangaat met andere partijen, moet goed zichtbaar zijn.

 

Artikel 4. Vaststelling subsidieplafond

 

1. De stimuleringssubsidie bedraagt maximaal EUR €31.250,- (63%) op jaarbasis per gerealiseerde fte combinatiefunctionaris cultuur. Hierbij wordt uitgegaan van een totaalbedrag van EUR 50.000,- per fte. De overige 37% (EUR 18.750,-) dient te worden aangevuld door de aanvrager zelf.

2. Het bedrag dat is gereserveerd voor deze en andere subsidies wordt jaarlijks opgenomen in de subsidiestaat. Deze kunt u vinden op www.utrecht.nl/subsidie.

 

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

 

Combinatiefunctionaris cultuur die als cultuurcoach werkzaamheden verricht en die voldoet aan het profiel van de cultuurcoach (zie artikel 7). Aanvragen voor een cultuurcoach kunnen worden ingediend door culturele instellingen. De combinatiefunctionaris geeft invulling aan de uitvoering en ontwikkeling van cultuuraanbod op en rond scholen en/of andere instellingen, voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Kosten die verbonden zijn aan de uitvoering van activiteiten mogen niet ten laste komen van het budget voor het aanstellen van een combinatiefunctionaris.

 

Artikel 6. Eisen aan de subsidieaanvraag

 

1. De aanvraag wordt ingediend door de culturele instelling waar de combinatiefunctionaris formeel in dienst wordt genomen, namens alle in de combinatie betrokken partijen.

2. Alleen aanvragen die namens een combinatie worden ingediend, worden in behandeling genomen.

3. Aanvragers moeten bij de aanvraag aangeven:

a. Voor hoeveel fte subsidie wordt aangevraagd;

b. Bij welke organisatie de combinatiefunctionaris formeel wordt aangesteld.

4. Aanvragen moeten zijn voorzien van een plan van aanpak waarin wordt beschreven welke activiteiten de combinatiefunctionaris gaat uitvoeren, op welke wijze, met welk doel, welke resultaten daarmee worden beoogd, hoe de wijkgerichte aanpak wordt ingevuld en hoe deze samenhangen met de activiteiten bij de instelling en hoe de activiteiten bijdragen aan het behalen van de gemeentelijke doelstellingen beschreven in artikel 2. Dit plan is leidend tijdens de uitvoering van het werk.

5. Aanvragen moeten voorzien zijn van een plan voor cofinanciering (financiële dekking van 37% per fte) voor de looptijd van de regeling.

 

Artikel 7. Verplichtingen subsidiabele activiteiten

 

De werkzaamheden van de combinatiefunctionaris die wordt ingezet als cultuurcoach moeten een direct effect hebben in de praktijk. Daarom moet de combinatiefunctionaris voldoen aan het volgende profiel:

1. Levert een bijdrage aan de verbinding van de culturele instelling met de aanwezige of te ontwikkelen doorlopende leerlijn van de school op het gebied van cultuureducatie en/of -participatie of met de doelstellingen van organisaties op het gebied van welzijn of (gezondheids)zorg, bedrijven of activiteiten in de buurt.

2. Het is een doener en netwerker.

3. Heeft expertise op het gebied van cultuureducatie en affiniteit met zowel de culturele sector als het onderwijs, welzijn, (gezondheids)zorg, bedrijven en/of activiteiten in de buurt.

4. Heeft interesse voor/kennis van/toegang tot een breder aanbod dan één kunstdiscipline en is bereid een netwerk op te zetten of te onderhouden.

5. Heeft communicatieve, didactische en organisatorische vaardigheden.

6. Heeft, in het geval van een combinatie met een (brede) school, kennis van de verschillende visies op het onderwijs, didactische methodes en pedagogische aanpakken.

7. Is een teamworker.

 

Artikel 8. Indiening subsidieaanvraag en besluitvorming

 

Er kan subsidie worden aangevraagd voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Subsidieaanvragen kunnen tot 1 februari 2019 worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht via het Digitaal Loket van de gemeente Utrecht. Deze is te vinden op www.utrecht.nl/subsidie. Via deze pagina zijn de standaard formulieren beschikbaar voor het schrijven van een aanvraag met de juiste bijlagen.

 

U dient alle gevraagde gegevens te verstrekken. Als uw aanvraag onvolledig is, vertraagt dit de behandeling van uw subsidieaanvraag. U krijgt dan het verzoek om de gegevens aan te vullen. Doet u dit niet, dan neemt de gemeente uw aanvraag niet in behandeling.

 

Na het eind van de inschrijvingsperiode worden de aanvragen beoordeeld zoals omschreven in artikel 9. Subsidieaanvragen worden uiterlijk 13 weken na het eind van de indieningstermijn beoordeeld. U ontvangt vervolgens een schriftelijk besluit. Toegekende subsidies kennen een terugwerkende kracht tot 1 januari 2019.

 

Artikel 9. Beoordelingscriteria

 

De gemeente Utrecht beoordeelt de aanvragen en neemt alleen volledige aanvragen in behandeling (zie hiervoor de eisen in artikel 6). De aanvragen worden inhoudelijk beoordeeld volgens de criteria zoals weergegeven in bijlage 2, de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht en deze beleidsregel. Hierbij wordt ook gekeken naar bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen (zie artikel 2).

 

Artikel 10. Voorwaarden aan subsidieverlening

 

Indien de geleverde inspanningen en activiteiten minder zijn dan verwacht op basis van gemaakte afspraken of niet aan de genoemde verplichtingen wordt voldaan, kan (een deel van) de subsidie lager worden vastgesteld. Hierbij wordt gekeken naar de uitvoering van de afspraken zoals gemaakt in de verleningsbeschikking.

 

- Aanvrager levert aan de gemeente over het jaar 2019 een tussentijdse evaluatierapportage (uiterlijk 1 oktober 2019) en een eindrapportage (uiterlijk 1 juli 2020). Op basis van de eerste evaluatierapportage kan een bijstelling in de activiteiten mogelijk zijn. Voor het jaar 2020 levert de aanvrager wederom een tussentijdse evaluatierapportage (uiterlijk 1 oktober 2020) en een eindrapportage (uiterlijk 1 juli 2021) aan.

- In de evaluatierapportage geeft de aanvrager aan wat de resultaten en effecten zijn van de door de combinatiefunctionaris cultuur uitgevoerde activiteiten en hoe deze bijdragen aan de beleidsdoelstellingen zoals genoemd in artikel 2 van deze beleidsregel.

- De combinatiefunctionaris is gehouden om deel te nemen aan voorkomend combinatiefunctionarissenoverleg en daarin kennis uit te wisselen.

- Alle betrokken partijen verlenen medewerking aan een evaluatie van deze beleidsregel.

 

Artikel 11. Evaluatie

 

Deze beleidsregel wordt herzien bij aanvang van een nieuwe subsidieperiode vanaf 1 januari 2021.

 

Artikel 12. Intrekking

 

De Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht komt bij bekendmaking van dit besluit te vervallen.

 

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

 

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 december 2018. Subsidieaanvragen worden vanaf 1 februari 2019 beoordeeld en beschikt op basis van deze beleidsregel. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Stimuleringssubsidie Combinatiefuncties Cultuur 2019-2020 gemeente Utrecht.

 

Deze beleidsregel is een vervolg op de Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht. Aanvragen die gedaan zijn op basis van de laatstgenoemde beleidsregel worden volgens die beleidsregel afgehandeld.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 11 december 2018.

De secretaris, De burgemeester,

Bijlage 1: Uitgangspunten beleid

 

De cultuurvisie ‘Open Ruimte’ 2012-2022 en de nota ‘Open ruimte benut’ sluiten aan op de ambities van het college, waar het gaat om het streven naar brede talentontwikkeling van jongeren, door onder andere het bevorderen van cultuureducatie en van creatieve partnerschappen tussen culturele organisaties en andere instellingen.

 

 

Bijlage 2: Beoordelingscriteria

 

Bij het beoordelen van aanvragen voor een combinatiefunctionaris cultuur, worden de volgende selectiecriteria toegepast:

 

1. De combinatiefunctionaris cultuur levert een bijdrage aan de verbinding met onderwijs, sport, welzijn, zorg en/of wijkgerichte instellingen.

2. De aanvraag is gericht op één of meerdere disciplines die deel uitmaken van cultuureducatie. Cultuureducatie bestaat uit kunsteducatie, erfgoededucatie en media-educatie.

3. Het accent ligt voor minimaal 60% op de uitvoering van activiteiten.

4. De in te zetten cultuurcoach voldoet aan het functieprofiel voor cultuurcoach (zie artikel 7 van deze regeling).

5. De minimale inzet per combinatie is 0,4 fte per aanvrager.

6. In de aanvraag moeten het doel, doelstellingen en de kwaliteitsnorm helder worden gemaakt.

7. Verankering van resultaten (proces en product) in de culturele instelling, in de instelling waarmee een combinatie wordt gemaakt en in de wijk. Uitgangspunt bij de beoordeling is dat de resultaten een duurzaam effect hebben, ook na beëindiging van deze regeling.

 

 

 

 

 

Naar boven