Regeling beschikbaarheidsdiensten gemeente Schouwen-Duiveland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,

 

gezien het voorstel van afdeling Bedrijfsvoering 1, cluster P&O d.d. 21 september 2017, zaaknummer 21796, en gezien de verkregen instemming van de OR d.d. 29 juni 2016;

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 125 van de Ambtenarenwet (+eventueel nog andere wet- en regelgeving);

 

overwegende dat:

de constatering dat de Regeling Bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten gemeente Schouwen – Duiveland oktober 2008 op onderdelen niet langer actueel is;

 

besluit vast te stellen de:

 

Regeling beschikbaarheidsdiensten gemeente Schouwen-Duiveland

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a. Medewerker

De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR-UWO). ,

b. Beschikbaarheidsdienst (ook wel Piketdienst of Gebondenheidsdienst genoemd)

Het zich buiten de voor de medewerker geldende werktijden volgens rooster beschikbaar houden.

c. Beschikbaar

De omstandigheid waarbij de medewerker tijdens de beschikbaarheidsdienst in staat is om in geval van onvoorziene omstandigheden op afroep binnen de vooraf vastgestelde tijd de gevraagde werkzaamheden (zo nodig op locatie) te kunnen verrichten.

d. Werktijd

De periode tussen de tijdstippen waarbinnen de medewerker arbeid verricht op grond van de Regeling flexibele werktijden Gemeente Schouwen-Duiveland. Voor medewerkers met flexibele werktijden geldt hiervoor het basisrooster. Voor medewerkers met een roosterfunctie geldt hiervoor het werkrooster.

 

Artikel 2 Deelname

Lid 1

Als deelnemer wordt aangemerkt: de medewerker die zich volgens rooster regelmatig buiten de vastgestelde werktijden beschikbaar moet houden en daartoe door het college op grond van deze regeling is aangewezen.

Lid 2

Medewerkers jonger dan 18 jaar worden uitgezonderd van deelname aan beschikbaarheidsdiensten.

Lid 3

Tenzij in een subregeling anders staat aangegeven, kunnen medewerkers zich in eerste instantie op basis van vrijwilligheid bij hun leidinggevende aanmelden om aangemerkt te worden als deelnemer.

Lid 4

Indien een medewerker heeft aangegeven aangemerkt te willen worden als deelnemer, is hij daartoe bereid voor een periode van minimaal één jaar.

Lid 5

Indien op basis van vrijwilligheid sprake is van onvoldoende deelnemers om het beschikbaarheidsrooster in te kunnen vullen, worden medewerkers in de betreffende functies ingevolge het eerste lid van dit artikel aangewezen door de betreffende leidinggevende.

Lid 6

Een medewerker die om medische redenen van beschikbaarheidsdiensten vrijgesteld wil worden, kan een verzoek hiertoe schriftelijk bij het college indienen. Dit verzoek wordt zorgvuldig overwogen. Het besluit wordt mede op basis van advies van de bedrijfsarts genomen. De medewerker ontvangt hierover schriftelijk bericht.

 

Artikel 3 Verplichtingen

Lid 1

Een medewerker die tijdens de beschikbaarheidsdienst een oproep ontvangt welke hem noodzaakt werkzaamheden te gaan verrichten, dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 minuten na deze oproep aan te kunnen vangen met de werkzaamheden en zonodig daartoe aanwezig te zijn op de gevraagde werkplek.

Lid 2

Afwijken van het eerste lid kan uitsluitend op grond van bepalingen in een afdelingsspecifieke subregeling, welke als bijlage bij deze regeling is opgenomen.

 

Artikel 4 Compensatieverlof

De medewerker die volgens het beschikbaarheidsrooster op tenminste 60 dagen per kalenderjaar een beschikbaarheidsdienst draait, heeft dat jaar recht op 14,40 extra verlofuren, conform artikel 6:2:1 lid 4 van de CAR-UWO.

 

Artikel 5 Toelage beschikbaarheidsdienst

De medewerker die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft, ontvangt een toelage beschikbaarheidsdienst conform artikel 3:13 van de CAR-UWO en artikel 15 van de Uitvoeringsregeling beloningsbeleid gemeente Schouwen-Duiveland.

 

Artikel 6 Vergoedingen gewerkte uren

Bij het daadwerkelijk verrichten van werkzaamheden tijdens de beschikbaarheidsdienst kunnen de gewerkte uren volgens de geldende bepalingen in de CAR-UWO gedeclareerd worden.

 

Artikel 7 Arbeidstijdenwet en beschikbaarheidsdienst

Bij het daadwerkelijk verrichten van werkzaamheden tijdens de beschikbaarheidsdienst is de medewerker gehouden aan hetgeen daaromtrent in de Arbeidstijdenwet en de CAR-UWO is vastgelegd.

 

Artikel 8 Afwijking van de regeling en onvoorziene gevallen

Lid 1

Burgemeester en wethouders kunnen in incidentele gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling indien zij dit noodzakelijk achten in het belang van de dienst.

Lid 2

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, voorzien burgemeester en wethouders.

 

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

Lid 1

Deze regeling kan aangehaald worden als “Regeling beschikbaarheidsdiensten gemeente Schouwen-Duiveland”. Op dat moment is de regeling Bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten gemeente Schouwen – Duiveland uit 2008 ingetrokken.

Lid 2

Deze regeling treedt in werking met ingang van 01 januari 2016.

 

Bijlage 1 bij de Regeling beschikbaarheidsdiensten

Subregeling beschikbaarheidsdiensten Uitvoeringsbedrijf Openbare Ruimte; piketdienst algemeen en piketdienst rioolgemalen

Lid 1

Een piketdienst gaat in op maandagmiddag, aansluitend aan de werktijd en geldt voor de duur van 7 etmalen. Indien de maandag een feestdag is, dan gaat de piketdienst dinsdag in en duurt 6 etmalen. De voorafgaande piketdienst duurt in dat geval 8 etmalen.

Lid 2

Alle uitvoerders worden aangemerkt als deelnemer en draaien mee in de piketdienst algemeen; elke week heeft één uitvoerder piketdienst voor de hele gemeente volgens een vastgesteld rooster.

Lid 3

Aanvullend op lid 2 hebben steeds twee onderhoudsmedewerkers A of B of vakman piketdienst.

Lid 4

Alle vakmannen die werkzaam zijn in de rioolgemalen (de rioolpompenmonteurs) worden aangemerkt als deelnemer en draaien mee in de piketregeling; elke week heeft één monteur piketdienst, echter alleen t.b.v. rioolpompzaken.

Lid 5

Medewerkers in de functie van onderhoudsmedewerker A of B, of in de functie van vakman die niet gewoonlijk werkzaam zijn in de rioolgemalen kunnen in eerste instantie op basis van vrijwilligheid aangemerkt worden als deelnemer.

Lid 6

Elk hoofd is verantwoordelijk voor het aanwijzen van de medewerkers welke piketdienst draaien; in het rooster wordt dit vastgelegd.

Lid 7

In geval van piketdienst algemeen, belt de dienstdoende uitvoerder in op de centrale bij aanvang van zijn dienst zodat hij de meldingen rechtstreeks binnen krijgt op z’n mobiele telefoon. De twee medewerkers (zie lid 3) krijgen een specifiek voor dit doel te gebruiken mobiele telefoon ter beschikking gesteld. Daarmee is geregeld dat zij altijd onder dezelfde nummers bereikbaar zijn.

Lid 8

De ingeroosterde uitvoerder is verantwoordelijk voor het doorgeven van specifieke informatie over de voorliggende piketperiode die van invloed kan zijn voor zijn collega die de piketdienst overneemt.

Lid 9

De uitvoerder is de eerst aangewezen persoon welke gebeld kan worden over allerlei zaken welke zich buiten de vastgestelde werktijd kunnen voordoen. In eerste instantie betreft het zaken welke binnen het takenpakket van OW vallen, dus op het gebied van wegen, rioleringen, gebouwen en openbaar groen. Afhankelijk van de soort en aard van de 'klacht' en na goed doorvragen aan de beller, beslist de uitvoerder of er actie ondernomen dient te worden.

Lid 10

Deze subregeling kan aangehaald worden als Subregeling beschikbaarheidsdiensten Uitvoeringsbedrijf Openbare Ruimte. De subregeling treedt in werking met ingang van 01 januari 2016.

 

Naar boven