Verordening op de heffing en de invordering van "Leges 2018" gemeente Lingewaard

 

De raad van de gemeente Lingewaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard d.d. 7 november 2017;

 

gehoord de behandeling tijdens de Politieke Avond d.d. 30 november 2017;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van "Leges 2018"

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning of het verrichten van diensten, indien de aanvraag van of dienst voor een non-profit-instelling is, die zich volgens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en zijnde van niet-commerciële aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers;

  • d.

    het afgeven van stukken, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrente en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provinciën, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen;

  • e.

    het afgeven van stukken en legalisatie van handtekeningen of stukken betreffende militaire zaken;

  • f.

    stukken, inlichtingen of nasporingen door openbare besturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • g.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

    • -

      een verklaring omtrent inkomen en vermogen;

    • -

      een vergunning voor het houden van inzameling van geld of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Lingewaard ten behoeve van instellingen met een ideëel doel;

  • h.

    het wijzigen van een reeds verleende vergunning voor gebruik op een andere datum dan vermeld, als gevolg van onvoorziene bijzondere omstandigheden.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a)

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b)

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratiepersonen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven voor de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De “Legesverordening 2017” van 15 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 3.

    De in artikel 2.1.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde normblad wordt bekendgemaakt door terinzagelegging op het Gemeentekantoor, Kinkelenburglaan 6 in Bemmel.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2018”.

 

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 13 december 2017.

De raad voornoemd,

de voorzitter,

M.H.F. Schuurmans-Wijdeven

de griffier,

P.J. Peters

Bijlage 1 Tarieventabel leges 2018 behorend bij de Legesverordening 2018

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Bijlage A

Tariefregeling Gelders Genootschap per 1 januari 2018

Bijlage B

Richtlijn bouwkosten Lingewaard 2012

Bijlage C

UAV 2012, zoals bekend gemaakt in de Staatscourant op 30 januari 2012 met nummer 1567

 

Tarieventabel leges 2018 behorend bij de Legesverordening 2018

Tarief 2018

 

 

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk,

 

 

voor alle locaties in de gemeente Lingewaard, met inachtneming van het bepaalde in 1.1.1.5 op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met woensdag

 € 304,00

1.1.1.2

donderdag en vrijdag

 € 405,00

1.1.1.3

zaterdag

 € 669,00

1.1.1.4

zondag en de daarmee gelijkgestelde dagen

 € 786,00

 

voor de locatie “Gemeentekantoor” te Bemmel, op:

 

1.1.1.5

maandag om 9.00 en 9:30 uur

 gratis

1.1.1.6

voor een flitshuwelijk voor de locatie “Gemeentekantoor” te Bemmel, op:

 

 

maandag tot en met woensdag van 10.00 uur tot 12.00 uur

 € 100,00

 

Verhogingen

 

1.1.2

De in 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd bij een voltrekking huwelijk/registratie partnerschap:

 

1.1.2.1

op een tijdstip gelegen tussen 17.00 uur en 22.00 uur, met

 €   59,50

 

 

 

 

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap, of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, hetzelfde als dat genoemd onder 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4

 

 

 

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige:

 

1.1.4.1

per getuige

 € 59,50

 

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

 € 36,40

 

 

 

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.1.6.1

een afschrift (uittreksel) van een akte van de burgerlijke stand

 € 13,20 *

1.1.6.2

een internationaal (meertalig) uittreksel van een akte van de burgerlijke stand

 € 13,20 *

1.1.6.3

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

 € 13,20 *

1.1.6.4

elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

 € 23,30 *

 

 

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

 

1.1.7.1

de benoeming van een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand voor één dag die niet al benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand in een andere gemeente

 € 204,00

1.1.7.2

de benoeming van een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand voor één dag die al benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand in een andere gemeente

 € 102,00

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

 

 

 

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 € 65,30 *

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

€ 52,00 *

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 € 65,30 *

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 € 52,00 *

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 € 65,30 *

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 € 52,00 *

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 € 52,00 *

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 € 51,05 *

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 € 29,05 *

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

 € 47,55 *

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 € 39,45 *

1.3.1.2

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

 € 9,70 *

1.3.1.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

 € 34,10 *

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van een afschrift (uittreksel) uit de basisregistratie welke via het digitale internetloket is aangevraagd

 € 6,85

1.4.2.2

tot het verstrekken van een afschrift (uittreksel) uit de basisregistratie welke via post/email dan wel balie is aangevraagd

 € 10,70

1.4.2.3

tot het verstrekken van een uitvoerig afschrift (uittreksel) uit de basisregistratie voor meer dan één persoon, voor de eerste persoon welke via het digitale internetloket is aangevraagd

 € 6,85

1.4.2.4

tot het verstrekken van een uitvoerig afschrift (uittreksel) uit de basisregistratie voor meer dan één persoon, voor de eerste persoon welke via post/email dan wel balie is aangevraagd

 € 10,70

1.4.2.5

te vermeerderen voor elke volgende persoon met

 € 3,45

 

 

 

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.3.1

tot het verstrekken van een inlichting uit de basisregistratie

 € 10,70

 

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vervaardigen van:

 

1.4.4.1

statistieken en selecties, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 20,40

 

 

 

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

 € 7,50 *

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.5.1

een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 € 4,40

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

 € 0,23 *

 

met een maximum per bericht van

 € 5,00 *

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

 € 22,50 *

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 € 5,00 *

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 € 22,50 *

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 € 4,50 *

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

 

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting

 € 50,00

1.7.1.2

een afschrift van de productenraming

 € 50,00

1.7.1.3

een afschrift van de programmarekening

 € 50,00

1.7.1.4

een afschrift van de productenrekening

 € 50,00

1.7.1.5

een afschrift van de kadernota

 € 50,00

 

 

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken, behalve voor zover dit geschiedt aan de leden van de raad, de leden van de Politieke Avond, maximaal 10 per fractie aangegeven achterbanleden en ten behoeve van de pers, van:

 

1.7.2.1.1

een afschrift van de besluitenlijst van een raadsvergadering of een Politieke Avond, per pagina

 € 0,50

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering of een Politieke Avond, per pagina

 € 0,50

1.7.2.1.3

de agenda voor de vergadering van de gemeenteraad en Politieke Avond, inclusief de daarbij behorende conceptraadsvoorstellen en concept-besluiten, uitgezonderd de stukken genoemd onder 2.1, per vergadering

 € 15,60

 

 

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

een afschrift van de bouwverordening met toelichting

 € 45,10

1.7.3.2

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

 € 28,30

1.7.3.3

een afschrift van een belastingverordening of daarmee gelijkgestelde verordening

 € 13,20

1.7.3.4

een afschrift van het Reglement van Orde Lingewaard, voor de werkzaamheden van de raad en de Politieke Avond

 € 7,70

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

 € 0,50

1.8.1.1.2

in formaat A4, in kleur en per bladzijde

 € 1,00

1.8.1.1.3

in een ander formaat, per bladzijde

 € 2,00

 

 

 

1.8.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.8.2.1

een verzoek tot het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 20,40

1.8.2.2

een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inrichting

 € 3,90

1.8.2.3

een verzoek tot het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart

 € 3,90

 

 

 

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie namens het Kadaster met behulp van de gemeentelijke kadastrale balie:

 

1.8.3.1

per kadastrale inzage per geraadpleegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat

 € 6,30

1.8.3.2

per hypothecaire inzage per geraadpleegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat

 € 6,30

1.8.3.3

per kadastrale kaart per object, uitgedraaid:

 

1.8.3.3.1

op A4-formaat

 € 6,30

1.8.3.3.2

middels een lichtdruk

 € 11,00

 

 

 

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.4.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object

 € 12,70

1.8.4.2

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet

 € 12,70

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

 

 

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

 € 45,00 *

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

 € 15,00 *

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

 € 3,25

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor:

 

1.10.1.1

het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 20,40

 

 

 

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift, digitale scan of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 € 0,50

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

 € 4,40

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet (n.v.t.)

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

 

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 € 71,30

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

 € 71,30

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

 

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

 € 42,00

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 € 27,70

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen (n.v.t.)

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

 

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenverordening

 € 40,60

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

 € 40,60

1.15.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

 € 40,60

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

 

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één of meer speelautomaten

 € 22,50 *

 

vermeerderd met € 34,00* per speelautomaat

 

1.16.1.2

voor een periode van één jaar tot maximaal vier jaren

 € 22,50 *

 

vermeerderd met een bedrag van € 34,00* per speelautomaat per jaar

 

1.16.1.3

voor een periode van één jaar tot maximaal vier jaren

 € 22,50 *

 

vermeerderd met een bedrag van € 34,00* per speelautomaat per jaar,

 

omgerekend naar het aantal jaren

 

1.16.1.4

voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

 € 90,50 *

vermeerderd met een bedrag van € 136,00* voor elke speelautomaat.

 

 

 

 

 

 

 

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.16.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 € 40,60

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 17

Kinderopvang (n.v.t.)

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

 

 

 

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding:

 

1.18.1

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

 € 213,00

1.18.1.1

per strekkende meter sleuf verhoogd met

 € 2,10

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 € 941,00

1.18.1.3

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

 € 555,00

1.18.1.4

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

*) Conform “Richtlijn Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom”

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

 

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

Blauwe parkeerschijfzone

 

1.19.1

Een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één parkeerontheffing op kenteken voor één kalenderjaar in de blauwe parkeerschijfzone:

- Eigen auto

- Lease-auto

- Bedrijfsauto

 € 40,60

1.19.2.1

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één parkeerontheffing en afhankelijk van de werkzaamheden:

- Bouw-, installatie-, reparatiebedrijven en verhuizingen

 € 40,60

1.19.2.2

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één parkeerontheffing met een maximale duur van drie maanden.

- Leenauto

 € 10,00

1.19.2.3

Een ontheffing zoals bedoelt in 1.19.1, 1.19.2.1 en 1.19.2.2 te wijzigen.

 € 10,00

 

 

 

 

Geslotenverklaring

 

1.19.3.1

Een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing op kenteken voor één kalenderjaar in de geslotenverklaring (Groep B)

 € 40,60

1.19.3.2

Een ontheffing zoals bedoelt in 1.19.3.1 gekoppeld aan te vragen (Ontheffing blauwe parkeerschijfzone en geslotenverklaring).

 gratis

1.19.3.3

De borgsom van een transponder voor het betreden van zone VII zoals bedoelt in 1.19.3.1, 1.19.4 en 1.19.7.

 € 50,00

1.19.4.1

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing en afhankelijk van de werkzaamheden in de geslotenverklaring (Groep C):

- Bouw-, installatie-, reparatie en verhuisbedrijven

 € 40,60

1.19.4.2

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing tot de geslotenverklaring met een maximale duur van drie maanden.

- Leenauto

 € 10,00

1.19.5

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing en voor maximaal vier weken in de geslotenverklaring (Groep C):

- Evenementen, muzikanten en entertainers

 € 10,00

1.19.6.1

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing en voor maximaal zes maanden in de geslotenverklaring (Groep C):

- Marktlieden

 € 20,30

1.19.6.2

Een ontheffing zoals bedoelt in 1.19.6.1 en 1.19.3.1 tussentijds te wijzigen.

 € 10,00

1.19.7

Een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één ontheffing en voor een specifieke dag in de geslotenverklaring (Groep C):

- Mensen die in het bezit zijn van een gehandicaptenkaart;

- Storingsdiensten.

 € 10,00

 

 

 

 

Overig

 

1.19.8

Een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 Regeling voertuigen.

 € 43,80

1.19.9.

Een ontheffing als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer.

 € 40,60

1.19.10

Een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994, van het in artikel 10 van die wet gestelde verbod tot het houden van of deelnemen aan een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg.

 € 40,60

1.19.11

Een ontheffing op grond van artikel 22, lid 1 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS), voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over andere dan de aangewezen en aangeduide wegen of weggedeelten.

 € 40,60

1.19.12

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 € 78,00

1.19.13

een tweede en volgende gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 1.19.7

 gratis

 

Een gehandicaptenkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake van wegverkeer (BABW).

 € 78,00

1.19.14.1

een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (leges: € 87,00 en materiaalkosten (inclusief montage): € 159)

 € 246,00

1.19.14.2

een wijziging van het kentekenbord bij gehandicaptenparkeerplaats (materiaalkosten (inclusief montage)

 € 44,20

1.19.14.3

voor het eventueel aanpassen of realiseren van een parkeerplaats worden de werkelijke kosten aanvullend in rekening gebracht.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

 

 

1.20.1

Algemene Plaatselijke Verordening

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2:28 van de APV

 € 350,00

1.20.1.2

tot het toevoegen of wijzigen van een leidinggevende op de exploitatievergunning

 € 40,60

1.20.1.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend hebben van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2:29 van de APV, geldig voor:

 

1.20.1.3.1

één dag

 € 73,20

1.20.1.3.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

 € 152,30

 

 

 

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de APV (ventvergunning), geldig voor:

 

1.20.2.1

één dag

 € 40,60

1.20.2.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

 € 40,60

1.20.2.3

langer dan één week, doch ten hoogste één maand

 € 81,30

1.20.2.4

langer dan één maand, doch ten hoogste zes maanden

 € 127,10

1.20.2.5

langer dan zes maanden, doch ten hoogste één jaar

 € 203,80

1.20.2.6

meer dan één jaar

 € 305,00

1.20.2.7.1

In afwijking van 1.20.2.1 t/m 1.20.2.6 geldt dat indien de gevraagde vergunning als bedoeld in 5:15 van de APV geweigerd is, een bedrag verschuldigd is van

 € 40,60

1.20.2.8

Als de verleende vergunning als bedoeld in 5:15 van de APV op verzoek van de vergunninghouder wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits nog niet van de vergunning gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt het gehele bedrag dat uitstijgt boven het tarief genoemd in 1.20.2.1

 

 

 

 

 

Standplaatsenvergunning

 

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de APV (standplaats, uitstalling op de weg), per standplaats c.q. uitstalling en geldig voor:

 

1.20.3.1

één dag

 € 40,60

1.20.3.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

 € 40,60

1.20.3.3

langer dan één week, doch ten hoogste één maand

 € 81,30

1.20.3.4

langer dan één maand, doch ten hoogste zes maanden

 € 127,00

1.20.3.5

langer dan zes maanden, doch ten hoogste één jaar

 € 204,00

1.20.3.6

meer dan één jaar

 € 305,00

1.20.3.7.1

In afwijking van 1.20.3.1 t/m 1.20.3.6 geldt dat indien de gevraagde vergunning als bedoeld in 5:18 van de APV geweigerd is, een bedrag verschuldigd is van

 € 40,60

1.20.3.8

Als de verleende vergunning als bedoeld in 5:18 van de APV op verzoek van de vergunninghouder wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits nog niet van de vergunning gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt het gehele bedrag dat uitstijgt boven het tarief genoemd in 1.20.3.1

 

 

 

 

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, een verklaring van geen bezwaar of een andere beschikking ingevolge de APV voor zover daarvoor niet elders in deze verordening een tarief is opgenomen

 € 40,60

 

 

 

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.5.1

voor de afgifte van een plattegrond van de gemeente

 € 3,70

1.20.5.2

tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, een verklaring van geen bezwaar of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel een tarief is opgenomen

 € 40,60

 

 

 

1.20.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.6.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 4,10

1.20.6.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.6.2.1

per pagina op papier of digitale scan van A4-formaat, in zwart-wit

 €   0,50

1.20.6.2.2

per pagina op papier of digitale scan van A4-formaat, in kleur

 € 1,00

1.20.6.2.3

per pagina op papier of digitale scan van A3-formaat, in kleur

 € 2,00

1.20.6.2.4

per pagina op papier of digitale scan van een ander formaat

 € 2,00

1.20.6.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.6.1 en 1.20.6.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

 € 11,00

1.20.6.3.1

te vermeerderen voor elke dm² waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 10 dm² te boven gaat, met

 € 0,50

1.20.6.4

een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 € 11,00

1.20.6.5

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 4,10

1.20.6.6

een faxbericht

 € 4,10

 

 

 

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.7.1

om een verjaringsverzoek of een verzoek tot aankoop van een reststrook

 € 33,50

 

 

 

1.20.8

Het tarief voor het maken van een Projectleiderssamenvatting in het kader van detectie explosieven bedraagt:

 

1.20.8.1.1

het opstellen van een Projectleiderssamenvatting Small (tot 2,5 ha), PLS Small

 € 465,00

1.20.8.1.2

het opstellen van een Projectleiderssamenvatting Medium (2,5 ha-5 ha), PLS Medium

 € 930,00

1.20.8.1.2

het opstellen van een Projectleiderssamenvatting Large (5 ha-10 ha), PLS Large

 € 1.390,00

1.20.8.1.3

het opstellen van een Projectleiderssamenvatting Extra Large (groter dan 10 ha), PLS Extra Large

 € 1.855,00

1.20.8.2.1

het beoordelen van een PLS Small

 € 175,00

1.20.8.2.2

het beoordelen van een PLS Medium

 € 250,00

1.20.8.2.3

het beoordelen van een PLS Large

 € 340,00

1.20.8.2.4

het beoordelen van een PLS Extra Large

 € 490,00

1.20.8.3.1

het opstellen van een Projectgebonden Risicoanalyse Small (tot 2,5 ha), PRA Small

 € 3.785,00

1.20.8.3.2

het opstellen van een Projectgebonden Risicoanalyse Medium (2,5 ha-5 ha), PRA Medium

 € 4.540,00

1.20.8.3.3

het opstellen van een Projectgebonden Risicoanalyse Large (5 ha-10 ha), PRA Large

 € 6.305,00

1.20.8.3.4

het opstellen van een Projectgebonden Risicoanalyse Extra Large (groter dan 10 ha), PRA Extra Large

 € 9.585,00

1.20.8.4.1

het beoordelen van een PRA Small

 € 340,00

1.20.8.4.2

het beoordelen van een PRA Medium

 € 490,00

1.20.8.4.3

het beoordelen van een PRA Large

 € 705,00

1.20.8.4.4

het beoordelen van een PRA Extra Large

 € 955,00

1.20.8.5.1

het beoordelen van een projectplan detectie (0-25 pagina’s)

 € 385,00

1.20.8.5.2

het beoordelen van een projectplan detectie en uitvoering Medium (26-50 pagina’s)

 € 575,00

1.20.8.5.3

het beoordelen van een projectplan detectie en uitvoering Large (51-100 pagina’s)

 € 1.535,00

 

 

 

1.20.9

Externe advieskosten:

 

1.20.9.1

De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag aan externe advieskosten zoals die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop op de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

1.20.9.2

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de opgave geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave maart 2017, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.1.1.2.1

Als richtlijn voor de vaststelling van de bouwkosten op basis waarvan de bouwleges worden berekend wordt de “Richtlijn bouwkosten Lingewaard 2012” gehanteerd, welke als bijlage B bij deze verordening is opgenomen.

 

2.1.1.2.2

In afwijking van het bepaalde in artikel 2.1.1.2. worden voor het bepalen van bouwkosten in verband met het plaatsen van zonnepanelen uitsluitend de kosten van de stellage cq draagconstructie berekend.

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

voor een richtinggevend ambtelijk vooroverleg

 € 615,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

 € 615,00

2.2.3

Indien de aanvraag vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag uitsluitend betrekking heeft op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4.1 of 2.3.4.2 bedraagt het tarief 50% van het onder artikel 2.2.1 en 2.2.2 genoemde bedrag.

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project:

 

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 2,69% van de bouwkosten met een minimum van:

€ 230,00

2.3.1.1.1

In afwijking van het bepaalde in 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de bouw van een tuinderskas of -warenhuis: 2,29% van de bouwkosten.

2,29%

2.3.1.1.2

Indien het bouwplan uit een oogpunt van welstand door een niet-gemeentelijk orgaan wordt beoordeeld, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 berekende bedrag verhoogd met de door dat orgaan voor deze beoordeling aan de gemeente in rekening te brengen kosten, conform de voor dat orgaan geldende tariefsregeling, welke als bijlage A bij deze tarieventabel is gevoegd.

 

2.3.1.1.3

Achteraf ingediende aanvraag.

 

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.1. en 2.3.1.1.1 wordt het verschuldigde bedrag, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, verhoogd met 20%, met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 1.000,00

 

2.3.1.1.4

Niet via het digitale omgevingsloket ingediende aanvraag.

 

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.1. en 2.3.1.1.1 wordt het verschuldigde bedrag, indien de aanvraag niet via het digitale omgevingsloket wordt ingediend, verhoogd met 0,5% van de bouwkosten, met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 1.000,00.

 

 

 

 

 

 

 

 

Extra welstandstoezicht

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, het bedrag dat door het orgaan als bedoeld in 2.3.1.1.2 conform de daar genoemde tariefsregeling bij de gemeente in rekening wordt gebracht.

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief:

 

 

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, afhankelijk van de oppervlakte van het betrokken perceel:

 

2.3.1.3.1

bij een oppervlakte van minder dan 1.000 m²

 € 585,00

 

bij een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m²

 € 1.169,00

 

bij een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

 € 1.757,00

 

bij een oppervlakte van 10.000 m² en groter

 € 2.347,00

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief:

 

 

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, afhankelijk van de oppervlakte van het betrokken perceel:

 

2.3.1.4.1

bij een oppervlakte van minder dan 1.000 m²

 € 585,00

 

bij een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m²

 € 1.169,00

 

bij een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

 € 1.757,00

 

bij een oppervlakte van 10.000 m² en groter

 € 2.347,00

2.3.1.5

Indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft

 € 147,00

2.3.1.6

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie uit het bodeminformatiesysteem (G-BIS) bedraagt het tarief

 €   57,30

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

 € 451,00

 

 

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 10% van de bouwkosten met een maximum van

 € 495,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 10% van de bouwkosten met een maximum van

 € 574,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

 € 6.223,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 € 574,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

 € 574,00

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

 € 495,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

 € 574,00

2.3.3.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 574,00

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

 € 495,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

 € 574,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 6.223,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 € 574,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 574,00

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 574,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 574,00

2.3.4.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 574,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid (gebruiksvergunning)

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo:

 

2.3.5.2

bedraagt het tarief

€ 462,00

2.3.5.2.1

verhoogd met, voor een bouwwerk met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

 

van 0 t/m 100 m² € 462,00;

 

van 101 t/m 500 m² € 226,00 plus € 2,23 per m²;

 € 2,23

van 501 t/m 1.000 m² € 607,00 plus € 1,50 per m²;

 € 1,50

van 1.001 t/m 2.000 m² € 996,00 plus € 1,10 per m²;

 € 1,10

van 2.001 t/m 4.000 m² € 2.049,00 plus € 0,62 per m²;

 € 0,62

van 4.001 t/m 6.000 m² € 3.563,00 plus € 0,24 per m²;

 € 0,24

van meer dan 6.000 m² € 4.767,00 plus € 0,06 per m².

 € 0,06

 

 

 

2.3.6

Beoordeling geluidsonderzoek

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.8.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift een akoestisch onderzoek wordt beoordeeld

€ 585,00

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, bij een gebouw of bouwwerk:

 

2.3.7.1.1

met een inhoud tot 50 m³ of een hoeveelheid sloopafval tot 15 m³

 € 165,00

2.3.7.1.2

met een inhoud van 50 m³ tot 750 m³ of een hoeveelheid sloopafval van 15 m³ tot 100 m³

 € 451,00

2.3.7.1.3

met een inhoud van 750 m³ en meer of een hoeveelheid sloopafval van 100 m² en meer

 € 1.186,00

2.3.7.1.4

als er sprake is van een paraplu sloopvergunning

 € 451,00

 

 

 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten.

 € 40,60

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo in samenhang met artikel 4:12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten.

 € 40,60

 

 

 

2.3.10

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i, van de Wabo in samenhang met artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, vermeerderd met de kosten verbonden aan de advisering door de Welstandscommissie (Gelders Genootschap) conform bijlage A onder 4 behorende bij deze verordening

 € 170,00

 

 

 

2.3.11

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

 € 437,00

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase, het bedrag dat voortvloeit uit de toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase, het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.13

Advies

 

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

 €   87,90

 

 

 

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

 € 437,00

2.3.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

 € 177,00

 

 

 

2.3.15

Natura 2000-activiteiten

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 € 340,00

 

 

 

2.3.16

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 € 340,00

 

 

 

2.3.15

Externe advieskosten

 

2.3.15.1

De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag aan externe advieskosten zoals die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop op de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

 

 

2.3.16

Aanvraag oud recht

 

2.3.16.1

De in deze Titel genoemde bedragen en activiteiten zijn ook van toepassing op een aanvraag fase 2 reguliere bouwvergunning (oud recht)

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 6 tot 10 activiteiten

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

25%

2.5.1.2

indien de aanvraag op een later tijdstip dan in 2.5.1.1 genoemd na het in behandeling nemen ervan, vòòr het verlenen van de vergunning wordt ingetrokken van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

25%

2.5.1.3

als de aanvraag om procedurele redenen op verzoek van de gemeente wordt ingetrokken én eenzelfde aanvraag binnen zes maanden na intrekking opnieuw wordt ingediend, wordt van de verschuldigde bouwleges 100% teruggegeven.

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat de kosten van de beoordeling door de welstandscommissie volledig verschuldigd blijven.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat de kosten van de beoordeling door de welstandscommissie volledig verschuldigd blijven.

 

2.5.3.1

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Indien een procedure op grond van artikel 2.3.3.3 en 2.3.4.3 van deze verordening op enig hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend tot onderstaand percentage:

 

2.5.4.1

voor de beslissing over de zienswijzen

25%

 

 

 

2.5.5

Indien een procedure op grond van artikel 2.8.1 van deze verordening op enig hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend tot onderstaand percentage:

 

2.5.5.1

voor de ter inzage legging van het ontwerp-bestemmingsplan

25%

2.5.5.2

voor de vaststelling van het bestemmingsplan

20%

 

 

 

2.5.6

Indien een procedure op grond van artikel 2.8.3 van deze verordening op enig hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend tot onderstaand percentage:

 

2.5.6.1

voor de beslissing over de zienswijzen

25%

 

 

 

2.5.7

Leges die in rekening zijn gebracht voor externe advieskosten en beoordeling van diverse rapporten blijven in alle vorenstaande gevallen verschuldigd.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

Verwezen wordt naar Hoofdstuk 5

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

 € 177,00

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 7.780,00

2.8.2

Indien de procedure als genoemd in artikel 2.8.1 niet afzonderlijk wordt behandeld, maar in gezamenlijk verband én indien deze wordt betrokken bij een gemeentelijk initiatief tot vaststelling van een bestemmingsplan dan bedraagt het tarief (exclusief de kosten die verbandhouden met het opstellen van het bestemmingsplan cq het uitvoeren van onderzoeken welke toe te rekenen zijn aan de betreffende locatie.)

 € 778,00

2.8.3

Indien de procedure als genoemd in artikel 2.8.1 niet afzonderlijk wordt behandeld, maar in gezamenlijk verband dan bedraagt het tarief indien sprake is van:

 

2.8.3.1

Twee locaties

 € 4.668,00

2.8.3.2

Drie tot en met vijf locaties

 € 3.890,00

2.8.3.3

Zes of meer locaties

 € 1.945,00

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, of artikel 3.6, 1e lid onder b van de Wet ruimtelijke ordening

 € 6.743,00

2.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag/verzoek om planologische medewerking (een voor bezwaar vatbaar besluit)

 € 568,00

2.8.5.1

Indien de aanvraag/het verzoek om planologische medewerking leidt tot een procedure tot wijziging van het bestemmingsplan (artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening) of een procedure als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a 3O,dan worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

 nvt

 

 

 

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

 € 44,00

 

 

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 € 350,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijziging inrichting)

 € 40,60

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet (toevoeging leidinggevende)

 € 40,60

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

3.1.4.1

- voor een aangesloten periode van ten hoogste twaalf dagen

 € 81,30

3.1.4.2

- voor een jaarlijks terugkerende aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen

 € 81,30

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank- en Horecawet

 € 81,30

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

 

 

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (APV), waarbij:

 

3.2.1.1

500 of minder bezoekers worden verwacht

 € 162,00

3.2.1.2

meer dan 500 bezoekers worden verwacht

 € 305,00

3.2.1.3

meerjaren evenementenvergunning waarbij 500 of minder bezoekers worden verwacht

 € 305,00

3.2.1.4

meerjaren evenementenvergunning waarbij meer dan 500 bezoekers worden verwacht

 € 559,00

3.2.1.5

Bij weigering van een gevraagde vergunning is een bedrag verschuldigd van 50% van de in 3.2.1.1 tot en met 3.2.1.4. genoemde bedragen.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (APV), anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

 € 627,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening (APV):

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

 € 277,00

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in:

 

3.4.1

artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening Lingewaard 2013

 € 462,00

 

verhoogd met, voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

 

van 0 t/m 100 m² € 462,00;

 

van 101 t/m 500 m² € 228,00 plus € 2,23 per m²;

 € 2,23

van 501 t/m 1.000 m² € 612,00 plus € 1,50 per m²;

 € 1,50

van 1.001 t/m 2.000 m² € 1.004,00 plus € 1,10 per m²;

 € 1,10

van 2.001 t/m 4.000 m² € 2.067,00 plus € 0,62 per m²;

 € 0,62

van 4.001 t/m 6.000 m² € 3.595,00 plus € 0,24 per m²;

 € 0,24

van meer dan 6.000 m² € 4.809,00 plus € 0,06 per m².

 € 0,06

3.4.2

een aanvraag ingevolge de voorwaarde in de gebruiksvergunning van degene op wiens naam de vergunning is gesteld of op aanvraag van zijn rechtverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld, voor zover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van de inrichting of de inrichting zelf niet gewijzigd is, voor een inrichting als bedoeld in:

 

 

artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening Lingewaard 2013 met een bruto vloeroppervlakte (volgens NEN 2580),

 

 

van 0 t/m 100 m² € 228,00;

 € 228,00

van 101 t/m 500 m² € 115,00 plus € 1,11 per m²;

 € 1,11

van 501 t/m 1.000 m² € 385,00 plus € 0,62 per m²;

 € 0,62

van 1.001 t/m 2.000 m² € 671,00 plus € 0,32 per m²;

 € 0,32

van 2.001 t/m 4.000 m² € 998,00 plus € 0,16 per m²;

 € 0,16

van meer dan 4.000 m² € 1.326,00 plus € 0,10 per m².

 € 0,10

3.4.3

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening Lingewaard 2013, voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting gedurende een termijn van minder dan 30 dagen, voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte (volgens NEN 2580),

 

 

van 0 t/m 150 m²

€ 95,50

van 151 t/m 300 m²

€ 195,00

van 301 t/m 500 m²

€ 253,00

van meer dan 500 m² € 253,00 plus € 0,27 per m² boven de 500 m².

€ 0,27

3.4.4

Indien een aanvraag om vergunning als bedoeld in 3.4.1 tot en met 3.4.3 wordt geweigerd, of tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken, worden de volgens dat onderdeel berekende leges met 50% verminderd.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 € 44,00

 

 

 

Opmerking:

Als voor de bedragen een wettelijk maximum is vastgesteld is dit (eventueel hiervan afgeleide) bedrag aangegeven met de aanduiding ‘*’ na het genoemde tarief.

 

 

Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    Deze tarieventabel leges 2018 treedt in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    Deze tarieventabel vervangt de Tarieventabel leges 2017 zoals die is vastgesteld op 15 december 2016.

  • 3.

    De Tarieventabel leges 2017 blijft gelden voor belastbare feiten die zich voor 1 januari 2018 hebben voorgedaan.

 

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 13 december 2017.

 

 

De griffier,

P.J. Peters.

 

 

 

Bijlage A Tariefregeling Gelders Genootschap per 1 januari 2018

Bijlage B Richtlijn bouwkosten Lingewaard 2012

Bijlage C UAV 2012, zoals bekend gemaakt in de Staatscourant op 30 januari 2012 met nummer 1567

 

Bijlage A Tariefregeling Gelders Genootschap per 1 januari 2018

 

 

Tarieventabel leges 2018 behorend bij de Legesverordening 2018

 

Bijlage A, behorend bij de ''Legesverordening 2018''.

 

Tariefregeling Gelders Genootschap per 1 januari 2018.

 

A. Advisering bouw- en verbouwplannen welstand en monumenten en inrichting van de openbare ruimte

 

 

 

Tarief op basis van een promillage van de bouwsom:

 

1a

1,9‰ met een minimum van € 48,00, ingeval van geraamde bouwkosten

 

 

- van € 1,00 t/m € 500.000,

 

 

vermeerderd met

 

 

- 1,2‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001 t/m € 1.000.000;

 

 

- 0,8‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.001 t/m € 2.500.000;

 

 

- 0,5‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001 t/m € 5.000.000;

 

 

- 0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001 en meer.

 

 

 

 

1b

Indien het woningbouw betreft wordt per aanvraag bezien hoeveel grondgebonden woningen er per locatie worden uitgevoerd en deze worden per type in rekening gebracht.

 

 

De volgende regeling is daarbij van toepassing

 

 

- complexen van 1 t/m 5 gelijke woningen: tarief volgens 1a

 

 

- complexen van 6 t/m 10 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

5 woningen

 

- complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

6 woningen

 

- complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

8 woningen

 

- complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

10 woningen

 

- complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

12 woningen

 

- complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van

14 woningen

 

enz.

 

 

 

 

 

Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd.

 

 

Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

 

 

 

 

2.

integrale advisering

 

 

welstand + 1 extra discipline

1,8 x regulier tarief

 

welstand + meerdere extra disciplines

2,2 x regulier tarief

 

 

 

3.

illegale bouwwerken

1,5 x regulier tarief

 

 

 

4.

reclameobjecten

€ 48,00

 

 

 

5.

geschreven adviezen vooroverleg n.a.v. een commissievergadering of een mandaatbehandeling

 

 

(bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag

€ 100,00

 

 

 

B.

Overige adviezen

 

 

afhankelijk van de soort advisering

per uur € 98,00 of € 120,00

 

 

 

Alle bedragen worden naar boven afgerond op hele euro’s en zijn excl. BTW.

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 13 december 2017

tot vaststelling van de “Legesverordening 2018".

 

 

mij bekend,

de griffier,

P.J. Peters.

Bijlage B Richtlijn bouwkosten Lingewaard 2012

 

Tarieventabel leges 2018 behorend bij de Legesverordening 2018

 

Bijlage B, behorende bij de "Legesverordening 2018".

 

Richtlijn Bouwkosten Lingewaard 2012

 

I - Woningbouw

 

II - Uitbreidingen aan woonruimten

 

III - Bijgebouwen

 

IV - Utiliteitsgebouwen

 

V - Agrarische bouwwerken

 

 

 

I - Woningbouw

 

1 sociale huurwoningen

€ 230,00 per m³

2 in rij geschakelde woningen

€ 245,00 per m³

3 twee onder één kap woningen

€ 275,00 per m³

4 vrijstaande woning (ladenplan + projecten)

€ 305,00 per m³

5 vrijstaande woning (individueel ontwerp)

€ 340,00 per m³

6 appartementencomplex en portiekwoningen

€ 325,00 per m³

7 galerijflat

€ 295,00 per m³

8 woontoren (vanaf 4 bouwlagen)

€ 315,00 per m³

9 recreatiewoningen

€ 340,00 per m³

 

 

 

II - Uitbreidingen aan woonruimten

 

 

1 tot 25 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte)

€ 550,00 per m³

2 tot 70 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte)

€ 450,00 per m³

3 groter dan 70 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte)

€ 350,00 per m³

4 verandering woonruimte (inpandig)

€ 135,00 per m³

5 garage/berging (halfsteens)

€ 295,00 per m³

6 garage/berging (spouw)

€ 345,00 per m³

7 kelder

€ 270,00 per m³

8 dakkapel tot 3 m³

€ 1.200,00 per m³

9 dakkapel > 3 m³

€ 800,00 per m³

 

 

III - Bijgebouwen

 

1 vrijstaande garage/berging (halfsteens)

€ 320,00 per m³

2 geschakelde garage/berging (halfsteens)

€ 220,00 per m³

3 vrijstaande garage/berging (spouw)

€ 360,00 per m³

4 geschakelde garage/berging (spouw)

€ 260,00 per m³

5 carport (overkapping)

€ 160,00 per m²

6 tuinhuisje

€ 190,00 per m²

 

 

IV - Utiliteitsgebouwen

 

kantoren

 

1 kantoorgebouw (1 bouwlaag)

€ 380,00 per m³

2 kantoorgebouw (meer dan 1 bouwlaag)

€ 310,00 per m³

 

 

bijeenkomst/recreatie

 

2 kerkgebouw

€ 280,00 per m³

3 museum

€ 375,00 per m³

4 bioscoop/schouwburg

€ 305,00 per m³

5 buurthuis

€ 335,00 per m³

 

 

winkels

 

6 supermarkt

€ 120,00 per m³

7 winkelcentrum

€ 195,00 per m³

8 winkelblok met bovenwoningen (bovenwoningen apart)

€ 285,00 per m³

9 meubelhal / bouwmarkt

€ 90,00 per m³

10 showroom

€ 150,00 per m³

11 winkels overig

€ 310,00 per m³

 

 

bedrijven

 

12 opslagloods/distributiecentrum (systeembouw/metselwerk)

€ 65,00 per m³

13 opslagloods/distributiecentrum (plaatstaal damwandprofiel)

€ 40,00 per m³

14 opslagverzamelgebouw (self-storage)

€ 195,00 per m³

15 romneyloods

€ 40,00 per m³

16 bedrijfshal < 750 m³

€ 130,00 per m³

17 bedrijfshal 750 m³ - 1500 m³

€ 120,00 per m³

18 bedrijfshal > 1500 m³

€ 110,00 per m³

 

 

sport

 

19 gymzaal

€ 196,00 per m³

20 kleed- en kantineruimte

€ 300,00 per m³

21 tennishal

€ 98,00 per m³

22 zwembad

€ 265,00 per m³

23 sportcentrum

€ 240,00 per m³

 

 

onderwijs

 

24 school

€ 280,00 per m³

25 kinderdagverblijf

€ 320,00 per m³

26 noodschool / semi-permanente units

€ 195,00 per m³

 

 

gezondheidszorg

 

27 ziekenhuis

€ 560,00 per m³

28 woonzorgcentrum

€ 350,00 per m³

29 begeleid wonen

€ 380,00 per m³

30 apothekers- / huisartsenpost

€ 395,00 per m³

 

 

hotel

 

31 motel

€ 340,00 per m³

32 hotel

€ 395,00 per m³

 

 

parkeren

 

33 bovengronds

€ 145,00 per m³

34 ondergronds

€ 260,00 per m³

35 op dak

€ 145,00 per m²

 

 

V - Agrarische bouwwerken

 

kassen

 

36 enkel glas

€ 31,00 per m²

37 verwarmt (isolerend glas)

€ 60,00 per m²

38 folietunnel

€ 19,00 per m²

 

 

rundveestallen

 

39 stal voor vleeskalveren

€ 325,00 per m²

40 ligboxenstal / potstal

€ 285,00 per m²

41 gedeelte in stal t.b.v. melkinrichting, installatie en tank

€ 620,00 per m²

 

 

kippenstallen

 

42 vleeskuikens

€ 165,00 per m²

43 legkippen

€ 185,00 per m²

44 legbatterijen (als extra kosten bovenop € 185,00 per m²)

€ 90,00 per m²

 

 

 

varkensstallen

 

 

45 fokzeugen en biggen

€ 370,00 per m²

46 vleesvarkens

€ 340,00 per m²

47 fokzeugen (groepshuisvesting)

€ 290,00 per m²

 

 

 

mestopslag

 

 

48 mestkelder onder stal

€ 105,00 per m²

49 mestsilo

€ 160,00 per m²

 

 

 

overige agrarische bebouwing

 

 

50 werktuigenberging / veldschuur (3 zijden gesloten, damwand)

€ 30,00 per m³

51 werktuigenberging / veldschuur (3 zijden gesloten, metselw.)

€ 40,00 per m³

52 werktuigenberging / veldschuur (4 zijden gesloten, damwand)

€ 35,00 per m³

53 werktuigenberging / veldschuur (4 zijden gesloten, metselw.)

€ 50,00 per m³

54 paardenmanege / paardrijhal

€ 180,00 per m²

55 sleufsilo (alleen vloer)

€ 30,00 per m²

56 sleufsilo (vloer + wanden)

€ 65,00 per m²

57 agrarische opslagloods (voor gewassen, sandwichpanelen)

€ 60,00 per m³

58 nertsenhuisvesting

€ 155,00 per m³

 

 

De bedragen hebben betrekking op standaard bouwwerken. Een complexe, constructief ingewikkelde bouwwijze levert een afwijkende prijs op. Ieder gebouw wordt op basis van het oordeel van de gemeente ingedeeld in één of meerdere van de bovenvermelde categorieën.

De bedragen zijn exclusief BTW.

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 13 december 2017

tot vaststelling van de “Legesverordening 2018".

 

 

mij bekend,

de griffier,

P.J. Peters.

 

 

Bijlage C UAV 2012, zoals bekend gemaakt in de Staatscourant op 30 januari 2012 met nummer 1567

De Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) is vindbaar ophttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-1567.html https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-1567.html

Naar boven