Met toepassing van de coördinatieregeling gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk- Kapelweg 2017 en deels gewijzigdesamenhangende besluiten, gemeente Boxtel.

Burgemeester en wethouders van Boxtel maken ingevolge artikel 3.32 Wet ruimtelijke ordening bekend dat met toepassing van de coördinatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening de volgende, ten opzichte van de ontwerpbesluiten deels gewijzigde, besluiten ter inzage liggen :

  • -

    raadsbesluit van 12 september 2017 tot het vaststellen van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    raadsbesluit van 12 september 2017 tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de voormalige spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot vaststelling van hogere grenswaarden Wet geluidhinder voor een zestal woningen;

Deze kennisgeving bevat informatie over het coördinatiebesluit, bovengenoemde vijf besluiten met informatie over de wijzigingen, de terinzagelegging van deze besluiten en de mogelijkheid van beroep.

Daarnaast wordt, voor wat betreft de verkeersbesluiten en het onttrekkingsbesluit, eveneens verwezen naar de gelijktijdige specifieke kennisgevingen hierover in de Staatscourant. In deze kennisgevingen is de tekst van deze besluiten integraal opgenomen.

Coördinatie be sluit bestemmingsplan en hiermee samenhangende besluiten

Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en vier andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten voor deze besluiten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen. Het is niet mogelijk om tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar en beroep in te stellen.

De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. Het vastgestelde bestemmingsplan en de overige vier besluiten worden gelijktijdig ter inzage gelegd. Tegen deze vastgestelde besluiten staat vervolgens gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Toelichting s amenha ng besluiten

Het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige vier besluiten dienen gezamenlijk ter uitvoering van de eerste twee deelprojecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Dit Maatregelenpakket PHS Boxtel, dat op 26 november 2013 is vastgesteld door de gemeenteraad en waarover afspraken zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst tussen Rijk, Provincie en gemeente, bestaat uit de volgende vijf samenhangende deelprojecten :

  • 1.

    opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;

  • 2.

    aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaam verkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

  • 3.

    aanpassingen in buurtschap Tongeren ten behoeve van de veiligheid voor fietsverkeer en snelheidsbeperking van het gemotoriseerd verkeer en aansluiting buurtschap op VLK;

4 opwaardering Keulsebaan;

5.realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en de Kapelweg en met een aansluiting op de weg Tongeren.

Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke ambities uit het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan uit 2008, waaronder :

  • -

    het oplossen van het veiligheids- en leefbaarheidsknelpunt rondom de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat en de huidige drukke verkeersader door het centrum van Boxtel;

  • -

    de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg om de leefbaarheid van buurtschap Kalksheuvel te verbeteren en een volwaardige tweede ontsluiting van bedrijventerrein Ladonk te realiseren;

  • -

    de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan, zodat de afwikkeling ook in de toekomst wordt gegarandeerd.

De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt een belangrijke verkeersverbinding binnen Boxtel. Uitgangspunt is daarom dat de dubbele spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer pas kan worden afgesloten zodra de alternatieven voor gemotoriseerd verkeer (VLK, Keulsebaan en Tongeren) zijn gerealiseerd.

Toelichting op het b estemmings plan en de overige vier besluiten

Gewijzigd v astgesteld b e stemmingsplan Verbindingsweg Ladonk -Kapelweg 2017

Het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 maakt de aanleg mogelijk van een nieuwe weg aan de westzijde van Boxtel tussen het bedrijventerrein Ladonk en de Kapelweg. De nieuwe weg sluit in de noordwesthoek van het bedrijventerrein Ladonk aan op de weg Colenhoef en ter hoogte van de spoorwegovergang D’Ekker aan de noordzijde van de spoorlijn Tilburg-Boxtel aan op de bestaande Kapelweg. Met de aanleg van de nieuwe weg wordt met name beoogd de leefbaarheid en verkeersveiligheid van het buurtschap Kalksheuvel en de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Ladonk te verbeteren.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft de gemeenteraad enkele kleine wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan aangebracht. De wijzigingen op de verbeelding hebben betrekking op herstel van enkele omissies (ontbreken aanduiding op verbeelding, verkleining bestemmingsvlak ter plaatse van het Smalwater, aanpassing gebiedsaanduidingen), een gedeeltelijke aanpassing van de belemmeringenstrook ten behoeve van de gasleiding en het doortrekken van een natuurstrook ter hoogte van Tongeren 50. De aanpassingen in de regels hebben betrekking op de dubbelbestemming voor de gasleiding, de archeologische regels en het mogelijk maken van een tijdelijke bedrijfsinrit ter plaatse van de natuurstrook. De wijzigingen vloeien voort uit de beantwoording van de zienswijzen en enkele ambtelijke aanpassingen van het plan. Voor een volledig overzicht van de wijzigingen wordt verwezen naar het raadsbesluit met bijbehorende integrale Nota van zienswijzen en wijzigingen. Verder is de toelichting van het bestemmingsplan uitgebreid.

B esluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef

De (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef is sinds 2010 fysiek afgesloten. Deze afsluiting was gebaseerd op een tijdelijk besluit. Via dit onttrekkingsbesluit wordt de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef nu definitief afgesloten. De definitieve sluiting van deze spoorwegovergang is in het Maatregelenpakket PHS Boxtel benoemd als onderdeel van het deelproject Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg.

In dit besluit hebben geen wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit plaatsgevonden.

Besluit hogere grens waarden Wet geluidhinder

Ondanks de toepassing van geluidsreducerend asfalt over het gehele tracé van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg, is ter plaatse van zes woningen sprake van een hogere geluidsbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB volgens de Wet geluidhinder. Besloten is om voor de volgende zes woningen hogere waarden vast te stellen:

  • -

    Bakhuisdreef 2 (tot 49 dB);

  • -

    Kalksheuvel 47a (tot 50 dB);

  • -

    Kapelweg 62 (tot 53 dB);

  • -

    Kapelweg 63 (tot 49 dB);

  • -

    Kapelweg 67 (tot 49 dB);

  • -

    Schouwrooij (bedrijfswoning) 12 (tot 54 dB).

In dit besluit hebben geen wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit plaatsgevonden. Wel is de toelichting in het onderliggende akoestisch onderzoek deels aangepast.

Gewijzigd v erkeer s besluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer

In het Maatregelenpakket PHS Boxtel was nog sprake van twee opties, namelijk het opheffen van de overweg Kapelweg óf het handhaven van deze overweg voor langzaamverkeer.

Uit de in overleg met Prorail uitgevoerde risicoanalyse komt naar voren dat de spoorwegovergang Kapelweg voor langzaam verkeer gehandhaafd kan blijven.

Het vastgestelde verkeersbesluit voorziet in de sluiting van deze spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. Voor langzaam verkeer blijft de spoorwegovergang toegankelijk.

In het verkeerbesluit is vastgelegd dat dit besluit in werking treedt zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is opengesteld voor verkeer. Dit besluit maakt onderdeel uit van het deelproject Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Bij de besluitvorming heeft een kleine wijziging ten opzichte van het ontwerpbesluit plaatsgevonden, in die zin dat een extra verkeersbord wordt toegevoegd waarmee duidelijk wordt gemaakt dat ruiters ter plekke zijn toegestaan. Daarnaast is de onderbouwing van het besluit uitgebreid. Deze wijziging vloeit voort uit de beantwoording van de zienswijzen, zie de bij het verkeersbesluit bijbehorende integrale Nota van zienswijzen en wijzigingen.

Gewijzigd v erkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer

Het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1) vormt, samen met de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (deelproject 2), de twee prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

In samenhang met de uitvoering van de verschillende deelprojecten, wordt de sluiting van de dubbele spoorwegovergang gefaseerd uitgevoerd. Het vastgestelde verkeersbesluit heeft betrekking op de sluiting voor gemotoriseerd verkeer (fase 1). Op een later moment volgt middels een onttrekkingsbesluit de sluiting voor alle vormen van verkeer (fase 2).

De dubbele spoorwegovergang vormt een belangrijke verkeersverbinding voor Boxtel. De sluiting kan dan ook pas worden geëffectueerd zodra alternatieven voor het gemotoriseerde verkeer zijn gerealiseerd. Uitgangspunt is dat de dubbele spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten zodra de alternatieven voor gemotoriseerd verkeer (VLK, Tongeren (deelproject 3) en Keulsebaan (deelproject 4)) zijn gerealiseerd.

Omdat de VLK de belangrijkste maatregel vormt om de effecten van de sluiting van de dubbele spoorwegovergang te compenseren en het plan voor de VLK inmiddels voldoende ver in procedure is, is in het verkeersbesluit als opschortende voorwaarde opgenomen dat het verkeersbesluit pas in werking treedt zodra (tenminste) de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is opengesteld voor het verkeer.

Bij de besluitvorming hebben ten opzichte van het ontwerpbesluit enkele kleine wijzigingen plaatsgevonden. Een foutieve straatnaamvermelding is hersteld en de gebiedsomschrijving is verduidelijkt. Verder is de formulering van de opschortende voorwaarde aangepast middels de toevoeging van het woordje ‘(tenminste)’. Daarnaast is de onderbouwing van het besluit uitgebreid. Deze wijzigingen vloeien voort uit de beantwoording van de zienswijzen, zie de bij het verkeersbesluit bijbehorende integrale Nota van zienswijzen en wijzingen.

Terinzagelegging

Met ingang van vrijdag 20 oktober 2017 liggen de volgende vijf besluiten gedurende zes weken ter inzage:

  • -

    raadsbesluit van 12 september 2017 tot het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    raadsbesluit van 12 september 2017 tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de voormalige spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer.

  • -

    collegebesluit van 26 september 2017 tot vaststelling van hogere grenswaarden Wet geluidhinder voor een zestal woningen.

De besluiten liggen ter inzage in het gemeentehuis en in de bibliotheek aan de Burgakker in Boxtel.

Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en op woensdag en donderdag ook van 17.00 tot 19.30 uur.

Op de volgende wijze zijn de besluiten en het vastgestelde bestemmingsplan digitaal in te zien:

  • -

    het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017’ is digitaal raadpleegbaar via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl. Het planidentificatienummer (ID) van dit bestemmingsplan is NL.IMRO.0757.BP01VLK2017-vst1;

  • -

    voor de digitale raadpleging van de verkeersbesluiten en het onttrekkingsbesluit wordt verwezen naar de afzonderlijke (en gelijktijdig geplaatste) kennisgevingen over deze besluiten op 19 oktober 2017 in de Staatscourant waarin de integrale teksten van deze besluiten is op opgenomen;

  • -

    het besluit hogere waarden Wet geluidhinder is te raadplegen via de gemeentelijke website www.boxtel.nl/PHS;

  • -

    op de gemeentelijke website www.boxtel.nl/PHS vindt u ook deze kennisgeving met daarin

verwijzingen naar de verschillende besluiten en het bestemmingsplan.

Op deze pagina op de gemeentelijke website vindt u eveneens achtergrondinformatie over het Maatregelenpakket PHS Boxtel, de besluitvorming hierover, nieuwsbrieven et cetera.

Beroepsmogelijkheid

Het bestemmingsplan heeft samen met de overige vier besluiten de coördinatieprocedure op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening doorlopen. Voor de mogelijkheid van beroep worden deze besluiten op grond van artikel 8.3 Wet ruimtelijke ordening als één besluit aangemerkt. Beroep kan worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

De termijn voor het instellen van beroep bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop de besluiten ter inzage zijn gelegd. Dit houdt in dat tegen bovengenoemde besluiten tot en met 1 december 2017 beroep kan worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beroep kan worden ingesteld door :

  • -

    een belanghebbende die tijdig een zienswijze naar voren heeft gebracht;

  • -

    een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij of zij geen zienswijze naar voren heeft gebracht;

  • -

    een belanghebbende voor zover het beroep is gericht tegen wijzigingen die bij de vaststelling van het bestemmingsplan of bij de besluitvorming van de overige vier besluiten zijn aangebracht ten aanzien van de ontwerpen.

Het beroep moet schriftelijk worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Ook bestaat de mogelijkheid om digitaal beroep in te stellen (zie hiervoor het digitaal loket op de website van de Raad van State). Advocatuur, bedrijven en (overheids)organisaties kunnen nog niet digitaal procederen.

I nwerkingtreding

De besluiten treden in werking daags na afloop van de genoemde beroepstermijn. Het instellen van beroep schorst de inwerkingtreding van de besluiten niet. Om de inwerkingtreding te schorsen, dient naast het beroep ook een verzoek om voorlopige voorziening te worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In dat geval treden de besluiten niet in werking voordat op het verzoek om voorlopige voorziening is beslist.

Griffierechten

Voor het indienen van een beroepschrift en een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar de website van de Raad van State.

Boxtel, 19 oktober 2017

Burgemeester en wethouders van Boxtel,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. H.A.M. van Berkel M. Buijs

Naar boven