Gemeenteblad van Eijsden-Margraten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2017, 166536 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2017, 166536 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2017
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;
gelet op het bepaalde in artikelen16, 16a en 16c Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand;
vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, maar als zodanig is benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking:
personen die niet belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand en in dienst zijn bij de gemeente Eijsden-Margraten, en die zich bereid hebben verklaard structureel huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren danwel het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk;
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 3, sub a wordt benoemd voor een periode van één (1) jaar. Daarna vindt bij goed functioneren telkens een herbenoeming plaats voor een periode van twee (2) jaar. De te benoemen babsen verklaren tenminste tien huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties per jaar uit te voeren.
Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kan het college besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren. Er zullen niet meer dan 8 bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden benoemd.
Artikel 8. Openstelling bureau burgerlijke stand
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op tijdig verzoek van de belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 9. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van al betaalde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk. De hoogte van de teruggaaf hangt af van het moment van de annulering en is neergelegd in de legesverordening.
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn van overeenkomstige toepassing op het geregistreerd partnerschap, het sluiten van een geregistreerd partnerschap danwel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,
De secretaris,
Mathea Severeijns
De burgemeester,
Dieudonné Akkermans
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand gemeente Eijsden-Margraten 2017
Bijlage -Toelichting op het Reglement burgerlijke stand
Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand, de tijden waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.
Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de benoeming en de werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 Stb. 1993, nr. 555).
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. In het bijzonder wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In het verleden zijn besluiten tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis genomen door de raad. Deze bevoegdheid is bij Raadsbesluit van 5 april 2011 overgedragen aan het college. Bepaalde bevoegdheden zijn gemandateerd (zie art 4 en 6).
Artikel 2. (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, evenals al datgenen wat de instandhouding van de registers en zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden.
Gemeente Eijsden-Margraten kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor een eenmalige voltrekking van een huwelijk, registratie partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Eveneens kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van een huwelijk, registratie partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. De voorwaarden voor een dergelijke benoeming zijn neergelegd in de “Beleidsregels benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag”.
Om adequaat te werken is het aan te bevelen om de bevoegdheid tot benoeming van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand te delegeren aan het hoofd van de afdeling waaronder de werkzaamheden van de burgerlijke stand vallen. Dit geldt voor de benoeming van de in artikel 3, lid 1, 2 en 3 bedoelde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
De bevoegdheid tot benoeming tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) van de in artikel 3, lid 4 bedoelde babs voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk kan worden verleend aan de Adviseur KlantContactCentrum (KCC), die werkzaam is bij de gemeente Eijsden-Margraten en het taakveld burgerlijke stand uitvoert.
Dit artikel geeft aan waar de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen te verrichten. Primair verrichten zij hun taken in het gemeentehuis Eijsden-Margraten. Het is evenzeer mogelijk dat zij elders binnen de gemeentegrenzen hun wettelijke taken verrichten. Daarbij moet gedacht worden aan het voltrekken van een huwelijk en het registreren van een partnerschap.
Artikel 6. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als gemeentehuis
Primair ligt de bevoegdheid voor het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente bij de gemeenteraad. De raad heeft deze bevoegdheid per 5 april 2011 gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Om aanvragen snel en doelmatig af te kunnen afhandelen wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder die het taakveld burgerlijke stand in zijn portefeuille heeft.
De voorwaarden voor het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis zijn neergelegd in de Beleidsregels aanwijzing van een incidentele trouwlocatie tot huis der gemeente voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk.
Bruidsparen kunnen zelf een locatie kiezen voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet kan doorgaan, vervalt de aanwijzing van de locatie als huis der gemeente. Er zal dan een nieuw verzoek gedaan moeten worden.
De gemeente Eijsden-Margraten is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft
Artikel 7. Leiding van de dienst
De verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen van het college van burgemeester en wethouders. Zij wijzen ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding.
De leidinggevende van de afdeling waar het bureau burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Eijsden-Margraten is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, kan de leidinggevende van het bureau burgerlijke stand andere belasten om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.
Artikel 8. Openstelling bureau burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c,
Het college van burgemeester en wethouders is belast met het aanwijzen van openingstijden voor het bureau van de burgerlijke stand.
Het artikel geeft naast de bepalingen voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden om het bureau van de burgerlijke stand op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken.
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is neergelegd dat een gemeente met meer dan 10.000 inwoners wekelijks twee gelegenheden moet creëren voor een kosteloze huwelijksvoltrekking, kosteloze registratie van een partnerschap of een kosteloze omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
De gemeente Eijsden-Margraten biedt deze mogelijkheid op woensdag om 9.00 uur en om 9.30 uur.
Artikel 9. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Bij annulering van een gemaakte afspraak betreffende een huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk worden de gemaakte administratieve kosten in rekening gebracht. De hoogte van deze kosten zijn vastgelegd in de legesverordening van de gemeente Eijsden-Margraten.
Indien een voorgenomen huwelijk/partnerschapsregistratie wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van de verschuldigde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering.
De gemaakte administratieve kosten worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de teruggaaf is afhankelijk van het moment van annulering:
Artikel 10. Bezoldiging (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand
Het is niet de bedoeling om de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die eenmalig een huwelijk voltrekt of partnerschap registreert te betalen voor zijn of haar honoraire diensten.
Om duidelijkheid te scheppen in het Reglement burgerlijke stand is het van belang een en ander wat dat betreft vast te leggen.
De noodzaak voor het vastleggen geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand brengen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn gebaseerd op een totaal aan kosten. Indien partijen kiezen voor een eigen buitengewoon ambtenaar brengt dit voor de gemeente extra werkzaamheden met zich mee met betrekking tot de beëdiging en/of benoeming. Dientengevolge vindt er geen reductie van de kosten plaats.
De schakelbepaling zorgt er voor dat het Reglement burgerlijke stand van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op de registratie van partnerschappen en de omzetting van partnerschappen in een huwelijk. Het gebruik van de schakelbepaling verhoogt de leesbaarheid van het reglement en houdt de lengte van de artikelen binnen de perken.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene Wet Bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt.
Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2013.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-166536.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.