Gemeenteblad van Coevorden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2016, 97811 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2016, 97811 | Verordeningen |
Financieringsstatuut gemeente Coevorden 2016
In de Financiële verordening gemeente Coevorden, vastgesteld door de raad in zijn vergadering van 10 november 2015, is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders een financieringsstatuut vaststelt waarin zorgvuldig financieringsbeheer het uitgangspunt is. De genoemde verordening bepaalt verder dat in het financieringsstatuut tenminste nadere regels worden opgenomen over de volgende onderwerpen:
In de Wet financiering lagere overheden (Wet fido), die in werking is getreden op 1 januari 2001 en die sindsdien is gewijzigd, worden de kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de financieringsfunctie door decentrale overheden. De Wet fido definieert de financieringsfunctie als het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het houden van toezicht op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De gemeente Coevorden onderkent het belang van een verantwoord en adequaat beheer van haar financiële middelen. Zij probeert haar activiteiten op het gebied van financiering op een transparante wijze in te richten.
Voor u ligt het Financieringsstatuut gemeente Coevorden 2016. In dit statuut, dat een geactualiseerde versie betreft waarmee wij het bestaande statuut in overeenstemming hebben gebracht met de geldende Financiële verordening gemeente Coevorden, hebben wij de bestuurlijke infrastructuur van de financieringsfunctie van de gemeente Coevorden vastgelegd. Bij het opstellen van het statuut hebben wij rekening gehouden met de bepalingen in de Gemeentewet, de Wet fido, de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden en de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden.
De gemeente Coevorden hanteert de term Financieringsstatuut. Een andere veel gebruikte term in dit verband is Treasurystatuut. Hiermee wordt hetzelfde bedoeld.
In dit statuut wordt verstaan onder:
De financieringsfunctie van de gemeente wordt uitgevoerd binnen de volgende algemene randvoorwaarden:
Liquiditeitsoverschotten mogen uitsluitend worden belegd bij ’s Rijks schatkist en bij medeoverheden. Hierdoor kan het kredietrisico op nihil worden gesteld.
Dit hoofdstuk bevat bepalingen met betrekking tot het aantrekken en uitzetten van financiële middelen met een looptijd van één jaar of langer, het verstrekken van leningen en garanties alsmede relatiebeheer.
Het aantrekken van financieringsmiddelen heeft uitsluitend als doel het uitvoeren van het beleid binnen de door de gemeenteraad aangegeven kaders van de begroting en de begrotingswijzigingen. Bij het aantrekken van vreemd vermogen voor een periode van één jaar of langer gelden de volgende uitgangspunten:
Bij het uitzetten van overtollige financiële middelen gelden wettelijke voorschriften waaronder de regels zoals die voor het Schatkistbankieren zijn vastgesteld.
Geldleningen aan derden en garanties voor het aangaan van geldleningen door derden worden slechts verstrekt voor zover dit past binnen het gemeentelijk beleid en de publieke taak van de gemeente. In bijlage 1 bij dit statuut hebben wij nadere bepalingen opgenomen met betrekking tot het begrip “publieke taak” en het verstrekken van leningen en garanties.
Kasbeheer omvat alle activiteiten die verband houden met het optimaliseren van de geldstromen binnen de gemeentelijke organisatie en tussen de gemeente, de banken en derden. Wij onderscheiden daarbij geldstromenbeheer, saldo- en liquiditeitenbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
7.2. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Bij het aantrekken en uitzetten van gelden voor een periode tot één jaar streven wij de volgende doelstellingen na:
7.3. Debiteuren- en crediteurenbeheer
Het debiteuren- en crediteurenbeheer richt zich op de verwachte inkomende geldstromen uit hoofde van vorderingen en de verwachte uitgaande geldstromen uit hoofde van verplichtingen. Doelstellingen van dit beheer zijn:
Bij het realiseren van deze doelstellingen gelden de volgende richtlijnen:
8. Organisatie van de financieringsfunctie
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de financieringsfunctie van de gemeente staan in de onderstaande tabel gedefinieerd.
De kernelementen bij de financieringsfunctie zijn sturen, beheersen, verantwoorden en toezicht houden. Bij de eerste twee elementen gaat het met name om operationele informatie en bij de laatste twee elementen om verantwoordingsinformatie. De genoemde informatie wordt voorafgegaan door beleidsinformatie waarin de beleidskaders zijn opgenomen. Aan de informatieplicht wordt op de volgende wijze invulling gegeven.
De beleidsmatige informatie bestaat uit de beleidskaders zoals verwerkt in dit statuut en in de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) verplicht in de begroting op te nemen paragraaf Financiering. In deze paragraaf kan de informatie worden gevonden met betrekking tot concrete beleidsplannen en de uitvoering ervan. Het doel van de beleidsmatige informatie is een transparant besluitvormingsproces.
De organisatieonderdelen stellen zowel een korte- als een lange-termijnliquiditeitsprognose op. In de korte-termijnprognose worden, voor zover daar aanleiding voor is, in ieder geval de volgende onderwerpen behandeld:
De lange-termijnprognose berust op:
9.4. Verantwoordingsinformatie
Met deze informatie wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de gestelde doelen met betrekking tot het financieringsbeleid zijn gerealiseerd en of de uitvoering van de financieringsfunctie heeft plaatsgevonden binnen de daarvoor gestelde kaders. Deze verantwoordingsinformatie wordt opgenomen in de verplicht in het jaarverslag op te nemen paragraaf Financiering. Als verantwoordingsinformatie wordt onder meer aangemerkt:
10. Administratieve organisatie en interne controle
De richtlijnen en limieten, de verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden en de mandatering vinden hun vastlegging en neerslag in de administratieve organisatie. In relatie daarmee zal de administratieve organisatie ook de adequate beleids-, operationele en verantwoordingsinformatie moeten kunnen leveren aan de betrokkenen. De administratie bevat daarnaast als kernonderdeel de maatregelen voor de interne controle om te bewerkstelligen dat de uitvoering van de financieringsfunctie conform de gestelde regels geschiedt.
Burgemeester en wethouders van Coevorden,
De secretaris, De burgemeester,
mr. M.N.J. Broers B.J. Bouwmeester
Bijlage 1 bij het Financieringsstatuut gemeente Coevorden 2016
Uitvoeringsbepalingen bij het verstrekken van leningen en garanties
Bepalingen bij het vaststellen van de publieke taak
pas als de gemeenteraad van mening is dat het doel van de gevraagde lening of garantie voldoende past in het geformuleerde gemeentelijke beleid kan deze worden verstrekt. De mate waarin het doel van de gevraagde lening of garantie past in het gemeentelijk beleid is mede af te lezen uit de wijze waarop de gemeente tot dan is omgegaan met de desbetreffende activiteiten, voorzieningen of organisaties;
Bescheiden die moeten worden overlegd bij het aanvragen van een lening of een garantie:
Criteria voor het vaststellen van de prijsstelling (risicovergoeding):
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-97811.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.