Openbaar lichaam Metropoolregio Rotterdam Den Haag - Besluitenlijst - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit - woensdag 28 oktober 2020

PUNTEN VAN BEHANDELING – BESLOTEN

 

Opening, mededelingen vaststellen agenda besloten deel

1. Mededelingen en vaststellen agenda

 

Vaststellen verslag besloten deel vorige vergadering

2. Verslag besloten deel vergadering 23 september 2020

De bestuurscommissie stelt het verslag van het besloten deel van de vergadering van 23 september 2020 vast.

 

Bespreekpunten

3.1 Integrale besluitvorming richting BO-MIRT 2020

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van de voortgang van de projecten binnen MoVe

  • 2.

    In te stemmen met de strategie en inzet van MoVe voor het BO-MIRT 2020

    • a.

      Vervolgstappen te zetten voor de Gebiedsuitwerkingen Voorne-Putten en Haven

    • b.

      Een startbeslissing af te spreken voor de MIRT-Verkenning CID|Binckhorst;

    • c.

      OV-afspraken te maken voor de MIRT-Verkenning Oeververbindingen Regio Rotterdam;

    • d.

      Commitment uit te spreken op het programma Metropolitaan OV en Verstedelijking (MOVV) en vervolgstappen te zetten voor de Oude Lijn, Knooppunten en HOV-Corridors.

  • 3.

    Daaraan gekoppeld de volgende financiële afspraken:

    • a.

      50 mln. te reserveren voor CID|Binckhorst waarvan reeds 23.9 is gealloceerd in de begroting. Aanvullend 26.1 mln. te reserveren in de jaren 2026-2028 in het meerjarenbeeld en definitief op te nemen in de begroting 2026-2029 die in 2025 door het Algemeen Bestuur zal worden vastgesteld.

    • b.

      Voor de overige projecten dit jaar geen financiële reserveringen te maken. Het jaar 2021 te gebruiken om voor de Gebiedsuitwerkingen, verkenningen en het programma MOVV financiële afspraken nader uit te werken richting BO-MIRT 2021.

  • 4.

    De dekking voor de aanvullende MRDH bijdrage voor CID Binckhorst te bekostigen vanuit het programma infrastructuur verkeer en vervoer in de begroting 2021-2024, door:

    • a.

      de reservering van € 10 miljoen voor het project samenloopdeel binnen het programma grote projecten van het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit (IPVa) te laten vervallen, vanwege opname van het project in het programma Korte Termijnaanpak (KTA).

    • b.

      doordat er binnen andere programma’s middelen vrij komen te vallen komt 16.1 mln. beschikbaar. Hierdoor komt er € 16,1 miljoen beschikbaar voor de aanvullende bijdrage CID|Binckhorst.

    • c.

      de wijzigingen onder 4a en 4b voor het begrotingsjaar 2021 te verwerken in de 1e begrotingswijziging 2021 (AB juli 2021) en voor de latere begrotingsjaren te verwerken in de begroting 2022 (AB juli 2021).

3.1.1 Gebiedsuitwerking Voorne-Putten en Haven Rotterdam (portefeuillehouder dhr. Fortuyn)

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    In te stemmen met de conceptvoorstellen voor BO-MIRT-afspraken op basis van resultaten van de gebiedsuitwerking Voorne-Putten en Haven Rotterdam.

3.1.2 HOV CID-Binckhorst – Startbeslissing MIRT (portefeuillehouders dhr. M. Rosier/ dhr. S. Fortuyn)

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    In te stemmen met het starten van een MIRT-verkenning CID|Binckhorst

  • 2.

    De start van de MIRT-verkenning gezamenlijk als Rijk en regio af te spreken tijdens het BO-MIRT op 26 november 2020.

3.1.3 Voortgang MIRT Oeververbindingen Regio Rotterdam (portefeuillehouder dhr. I. Bal)

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van de voortgang in MIRT Oeververbinding Regio Rotterdam.

3.1.4 Preverkenning Metropolitaan Openbaar Vervoer en Verstedelijking (portefeuillehouders dhr. I Bal/ dhr. S. Fortuyn)

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    De inzet van MRDH vast te stellen voor het BO-MIRT van november bij de preverkenning Metropolitaan OV en Verstedelijking (MOVV), zijnde:

    • a.

      Het totale programmapakket MOVV bestaat uit de Oude Lijn, knooppunten en HOV-verbindingen, voor de periode 2021-2040, voor een totale investeringswaarde nu geschat op 8 miljard euro (inclusief de bedragen van de verkenningen Binckhorst, Oeververbindingen);

    • b.

      Een startbesluit MIRT-Verkenning voor de Oude Lijn uiterlijk medio 2021, waarbij het de inzet is van de MOVV partners samen om de bekostiging via het Nationaal Groeifonds (NGF) te laten verlopen;

    • c.

      De bestaande knooppunten Leiden CS, Dordrecht CS, Laan van NOI, Schiedam centrum en nieuwe stations langs de lijn Leiden-Dordrecht in de Verkenning City-sprinter Oude Lijn mee te nemen. Daarbij is de gezamenlijke inzet om de bekostiging via het Nationaal Groeifonds te laten verlopen;

    • d.

      Afspreken de HOV onderzoeken upgrade Randstadrail en het Metronet uit te werken en einde 2021 in het MIRT hierover bekostigingsafspraken te maken. Over de andere HOV-studies zoals de Koningscorridor en Zoetermeer-Rotterdam, worden in dit BO MIRT geen nadere (financiële) afspraken gemaakt, deze studies lopen binnen MOVV door.

3.1.5 Korte Termijn Aanpak (KTA) pakket derde tranche (portefeuillehouders dhr. S. Fortuyn)

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Besluiten tot goedkeuring van de derde tranche van het KTA pakket voor 2021 en de daarbij behorende voorlopige reservering van € 3.667.000.

3.2 Afwegingskader 2021 OV en corona

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Het bijgevoegde Afwegingskader 2021 OV en corona vast te stellen; essentie daarvan is dat voorstellen van vervoerders voor het jaar 2021 om de continuïteit van het OV te waarborgen, door MRDH worden geprioriteerd aan de hand van de volgende ‘viertrap’:

     

    • A.

      Maatregelen gericht op aanpassing van interne bedrijfsvoering van vervoerbedrijven;

    • B.

      Andere wijze van organisatie/samenwerking tussen de vervoerbedrijven en MRDH;

    • C.

      Maatregelen met klantimpact;

    • D.

      Maatregelen met een grote klantimpact.

  • 2.

    De portefeuillehouders OV-concessiemanagement en OV-ontwikkeling te mandateren om bijgevoegde brief (bijlage 2) te versturen naar de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de 23 MRDH-gemeenten.

3.3 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2020 en 2021

  • 1.

    In te stemmen met een wijziging in alle MRDH OV-concessies en het contract voor POW (Personenvervoer over Water, Fast Ferry Hoek van Holland) volgens de in de toelichting opgenomen model-tekst, teneinde aldus in alle OV-concessies en POW-contracten in Nederland een passende grondslag te creëren om de Beschikbaarheidsvergoedingen van 2020 en 2021 (BVOV2020, BVOV2021), zoals die met de rijksoverheid in NOVB-verband zijn afgesproken, te kunnen doorzetten naar de concessiehouders en de POW-contracthouder.

  • 2.

    Kennis te nemen van het feit dat het Rijk in de BVOV2021 voor de 1e helft van 2021 93% of 95% van de kosten van de vervoerder vergoedt, op basis van de kosten 2019, geïndexeerd naar 2021, na aftrek van de reizigersopbrengsten, de SOV-middelen en de bestemde Vervoerplan-bijdragen van de decentrale overheden (zie 3) over het 1e half jaar 2021.

  • 3.

    Bevestigen van de in NOVB-verband gemaakte afspraak in verband met de BVOV2021 om als decentrale OV-autoriteiten de concessiehouders in de 1e helft van 2021 in verband met de Vervoerplannen 2021 te vergoeden op het niveau van de Vervoerplannen 2020 (incl. index-toepassing).

  • 4.

    Bevestigen van het in NOVB-verband uitgesproken commitment in verband met de BVOV2021 om de decentrale concessiehouders in de 1e helft van 2021 daadwerkelijk in staat te stellen om een kostenreductie van 7% c.q. 5% door te voeren (via interne besparingen en kostenreducties via het aangeboden voorzieningenniveau), dan wel als decentrale overheid in het overblijvende gat te voorzien, zodanig dat voor de vervoerder een nulresultaat ontstaat voor de 1e helft van 2021. Dit op voorwaarde dat de concessiehouder hieromtrent voldoende transparantie betracht en een voldoende niveau van presteren realiseert.

  • 5.

    Kennis te nemen van het feit dat voor de 2e helft van 2021 en verder een Transitieplan OV wordt opgesteld. Hiermee moet het OV op termijn weer 'op eigen benen kunnen staan' op zodanige wijze dat de doelstellingen van het Toekomstbeeld 2040 (waar alle partijen in de OV-sector zich aan hebben gecommitteerd) in beeld blijven. De uitgangspunten en contouren van dit Transitieplan OV (dat naar verwachting zowel landelijk samenhangende afspraken zal kennen (NOVB) als een opgave per concessie zal betekenen) worden in november 2020 in het verband van het NOVB besproken.

  • 6.

    De manager Openbaar Vervoer te mandateren de onder 1 genoemde wijziging van de OV-concessies en het POW-contract door te voeren.

  • 7.

    De manager Openbaar Vervoer te mandateren alle aan de uitvoering van de BVOV 2020 en BVOV2021 verbonden werkzaamheden uit te voeren, onder de voorwaarde dat het mandaat alleen betrekking heeft op alle uitvoeringsmaatregelen, waaronder de gesprekken met de concessiehouders over 2021, indien deze binnen de financiële kaders blijven die door de BcVa zijn gegeven.

3.4 Investeren in de regio

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van stand van zaken van het nationaal Groeifonds, de Groeiagenda Zuid-Holland en de voor MRDH relevante plannen;

  • 2.

    Kennis te nemen van het vervolgproces binnen de MRDH en de betrokkenheid van de gemeenteraden.

Hamerstukken

4. -

 

Ter informatie

5. –

 

Rondvraag en sluiting van het besloten deel

6. Rondvraag

-

De vergadering wordt openbaar voortgezet.

 

PUNTEN VAN BEHANDELING – OPENBAAR

 

Spreekrecht

1. Spreekrecht

-

 

Opening, mededelingen vaststellen agenda openbaar deel

2. Mededelingen en vaststellen agenda

Besloten wordt om agendapunt ‘Actualisatie Subsidieverordening en Uitvoeringsregeling Va MRDH (portefeuillehouder dhr. P. Varekamp)’ toe te voegen aan de agenda als bespreekpunt 4.4.

 

Vaststellen verslag openbaar deel vorige vergadering

3. a. Verslag openbaar deel vergadering 23 september 2020

De bestuurscommissie stelt het verslag van het openbaar deel van de vergadering van 23 september 2020 vast.

 

Bespreekpunten

4.1 2e Bestuursrapportage

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    De 2e Bestuursrapportage MRDH 2020 inclusief de daarin opgenomen begrotingswijzigingen door te geleiden naar het dagelijks bestuur ter agendering in de vergadering van het algemeen bestuur van 11 december 2020;

  • 2.

    Via het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur voor te stellen de begroting 2020 aan te passen met het bedrag van de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk, indien deze bekend is, zodanig dat het begrotingsresultaat per saldo 0 zal zijn;

  • 3.

    De manager OV te mandateren om, op het moment dat de beschikbaarheidsvergoeding 2020 van het Rijk beschikbaar is gekomen bij de MRDH, de beschikbaarheidsvergoeding te verlenen aan de vervoerders onder voorbehoud van de onder beslispunt 2 genoemde begrotingswijziging door het algemeen bestuur.

4.2 Metropolitane Fietsroute: Westland – Rotterdam situatie Vlaardingen

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Gelet op het financieel toezicht van gemeente Vlaardingen door provincie Zuid-Holland en de wens om op korte termijn regionale fietsroutes te realiseren, er in afwijking van de subsidieregeling gebruik wordt gemaakt van de hardheidclausule om 90% subsidie toe te kennen aan gemeente Vlaardingen. Dit met een maximum van € 3,9 miljoen exclusief BTW. Metropolitane Fietsroute Westland-Rotterdam kan door dit besluit worden gerealiseerd.

  • 2.

    Kennis te nemen van het feit dat het toekennen van de 90% subsidie mede mogelijk is door de Rijksbijdrage voor deze specifieke route.

  • 3.

    Een bedrag van € 21,1 miljoen te in de begroting voor de MFR Westland – Rotterdam in de jaren 2021-2025.

  • 4.

    Akkoord te gaan met de concept Samenwerkingsovereenkomst MFR Westland – Rotterdam.

  • 5.

    De portefeuillehouder fiets & verkeersveiligheid een onder-volmacht te verlenen om de samenwerkingsovereenkomst voor de geprioriteerde Metropolitane Fietsroute (MFR) Westland - Rotterdam te kunnen ondertekenen namens de MRDH.

4.3 Metropolitaan fietsnetwerk: vaststellen tweede tranche

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Vier nieuwe Metropolitane Fietsroutes vast te stellen als zijnde tweede tranche, te weten:

    • Den Haag CS – Honselersdijk – Naaldwijk (Westland)

    • Den Haag centrum – Monster – Naaldwijk (Westland)

    • (Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht) –- Ridderkerk centrum – Capelle aan den IJssel - Rotterdam centrum e.o. Kralingse Zoom

    • Delft – Midden-Delfland – Naaldwijk (Westland)

  • 2.

    Vast te stellen dat wegbeheerders van de bij deze betrokken routes na besluit een Plan van Aanpak opstellen en een startovereenkomst met elkaar tekenen.

  • 3.

    De geactualiseerde handleiding Metropolitane fietsroutes 2020 vast te stellen, als hulpmiddel voor wegbeheerders bij de planuitwerking en realisatie van de Metropolitane fietsroutes.

4.4 Actualisatie Subsidieverordening en Uitvoeringsregeling Va MRDH

De bestuurscommissie besluit:

  • a.

    Het Algemeen Bestuur voor te stellen om de Subsidieverordening Vervoersautoriteit aan te passen aan de beleidslijn Maatwerkvervoer MRDH 2020-2025, conform bijgevoegd wijzigingsbesluit;

  • b.

    Onder voorbehoud van vaststelling van het onder 1 genoemde wijzigingsbesluit door het Algemeen Bestuur, de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit aan te passen aan de beleidslijn Maatwerkvervoer MRDH 2020-2025, conform bijgevoegd wijzigingsbesluit.

En dit wijzigingsbesluit te publiceren onder de naam: “vijfde wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH in verband met maatwerkvervoer”.

 

Hamerstukken

5.1 Vaststelling subsidie railconcessie Haaglanden 2018

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    Op grond van het vaststellingsverzoek van HTM Personenvervoer N.V. van 17 december 2019 (kenmerk 2019042/CCM/HvR) en de Verordening mobiliteitsfonds Haaglanden 2005, die van toepassing is op basis van artikel 1 van de Tijdelijke subsidieverordening verkeer en vervoer MRDH 2015 conform bijgevoegde beschikking van de subsidie voor de periode 1 januari – 31 december 2018 wordt voorgesteld om onder verder gelijkblijvende voorschriften en verplichtingen:

    • a.

      de volgende wijziging in de verlening door te voeren waarbij een subsidiebedrag ad € 2.049.775 voor overige strategische assets wordt overgeheveld van Subsidie Exploitatie naar Subsidie Overige strategische assets.

    • b.

      en vervolgens de subsidie voor het jaar 2018 voor de railconcessie Haaglanden 2016-2026, inclusief de onder a genoemde wijzigingen, vast te stellen op € 103.129.228.

5.2 Wijziging inzet en stalling 2e tranche zero emissie bussen RET

De bestuurscommissie besluit:

  • 1.

    In te stemmen met een wijziging van het besluit en de overeenkomst inbesteding concessie Bus Rotterdam e.o., in die zin dat de inzet en de stalling van de 2e tranche zero emissie bussen van de RET niet zal plaatsvinden ‘op Zuid’ en Barendrecht, maar verplaatst worden naar Krimpen /Kleiweg en beperkt ‘op Zuid’ conform het bijgevoegde voorstel.

  • 2.

    De portefeuillehouder OV-performance een volmacht te geven dit besluit uit te voeren door het vastleggen in een wederzijds getekende brief en toe te voegen aan de overeenkomst.

5.3 Subsidielijst

De bestuurscommissie besluit:

Conform bijgevoegde lijst de genoemde besluiten te nemen.

 

Ter Informatie

6. -

 

Rondvraag en sluiting

7. Rondvraag

Aldus besloten in de vergadering van de bestuurscommissie d.d. 28 oktober 2020.

adjunct-secretaris,

C. Mourik

voorzitter,

R. van Asten

Naar boven