Blad gemeenschappelijke regeling van Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 71 | Overige overheidsinformatie |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 71 | Overige overheidsinformatie |
Openbaar lichaam Metropoolregio Rotterdam Den Haag - Besluitenlijst - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit - woensdag 28 oktober 2020
PUNTEN VAN BEHANDELING – BESLOTEN
Opening, mededelingen vaststellen agenda besloten deel
1. Mededelingen en vaststellen agenda
Vaststellen verslag besloten deel vorige vergadering
2. Verslag besloten deel vergadering 23 september 2020
De bestuurscommissie stelt het verslag van het besloten deel van de vergadering van 23 september 2020 vast.
3.1 Integrale besluitvorming richting BO-MIRT 2020
3.1.1 Gebiedsuitwerking Voorne-Putten en Haven Rotterdam (portefeuillehouder dhr. Fortuyn)
3.1.2 HOV CID-Binckhorst – Startbeslissing MIRT (portefeuillehouders dhr. M. Rosier/ dhr. S. Fortuyn)
3.1.3 Voortgang MIRT Oeververbindingen Regio Rotterdam (portefeuillehouder dhr. I. Bal)
3.1.4 Preverkenning Metropolitaan Openbaar Vervoer en Verstedelijking (portefeuillehouders dhr. I Bal/ dhr. S. Fortuyn)
De inzet van MRDH vast te stellen voor het BO-MIRT van november bij de preverkenning Metropolitaan OV en Verstedelijking (MOVV), zijnde:
Afspreken de HOV onderzoeken upgrade Randstadrail en het Metronet uit te werken en einde 2021 in het MIRT hierover bekostigingsafspraken te maken. Over de andere HOV-studies zoals de Koningscorridor en Zoetermeer-Rotterdam, worden in dit BO MIRT geen nadere (financiële) afspraken gemaakt, deze studies lopen binnen MOVV door.
3.1.5 Korte Termijn Aanpak (KTA) pakket derde tranche (portefeuillehouders dhr. S. Fortuyn)
3.2 Afwegingskader 2021 OV en corona
3.3 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2020 en 2021
In te stemmen met een wijziging in alle MRDH OV-concessies en het contract voor POW (Personenvervoer over Water, Fast Ferry Hoek van Holland) volgens de in de toelichting opgenomen model-tekst, teneinde aldus in alle OV-concessies en POW-contracten in Nederland een passende grondslag te creëren om de Beschikbaarheidsvergoedingen van 2020 en 2021 (BVOV2020, BVOV2021), zoals die met de rijksoverheid in NOVB-verband zijn afgesproken, te kunnen doorzetten naar de concessiehouders en de POW-contracthouder.
Kennis te nemen van het feit dat het Rijk in de BVOV2021 voor de 1e helft van 2021 93% of 95% van de kosten van de vervoerder vergoedt, op basis van de kosten 2019, geïndexeerd naar 2021, na aftrek van de reizigersopbrengsten, de SOV-middelen en de bestemde Vervoerplan-bijdragen van de decentrale overheden (zie 3) over het 1e half jaar 2021.
Bevestigen van het in NOVB-verband uitgesproken commitment in verband met de BVOV2021 om de decentrale concessiehouders in de 1e helft van 2021 daadwerkelijk in staat te stellen om een kostenreductie van 7% c.q. 5% door te voeren (via interne besparingen en kostenreducties via het aangeboden voorzieningenniveau), dan wel als decentrale overheid in het overblijvende gat te voorzien, zodanig dat voor de vervoerder een nulresultaat ontstaat voor de 1e helft van 2021. Dit op voorwaarde dat de concessiehouder hieromtrent voldoende transparantie betracht en een voldoende niveau van presteren realiseert.
Kennis te nemen van het feit dat voor de 2e helft van 2021 en verder een Transitieplan OV wordt opgesteld. Hiermee moet het OV op termijn weer 'op eigen benen kunnen staan' op zodanige wijze dat de doelstellingen van het Toekomstbeeld 2040 (waar alle partijen in de OV-sector zich aan hebben gecommitteerd) in beeld blijven. De uitgangspunten en contouren van dit Transitieplan OV (dat naar verwachting zowel landelijk samenhangende afspraken zal kennen (NOVB) als een opgave per concessie zal betekenen) worden in november 2020 in het verband van het NOVB besproken.
De manager Openbaar Vervoer te mandateren alle aan de uitvoering van de BVOV 2020 en BVOV2021 verbonden werkzaamheden uit te voeren, onder de voorwaarde dat het mandaat alleen betrekking heeft op alle uitvoeringsmaatregelen, waaronder de gesprekken met de concessiehouders over 2021, indien deze binnen de financiële kaders blijven die door de BcVa zijn gegeven.
Rondvraag en sluiting van het besloten deel
De vergadering wordt openbaar voortgezet.
PUNTEN VAN BEHANDELING – OPENBAAR
Opening, mededelingen vaststellen agenda openbaar deel
2. Mededelingen en vaststellen agenda
Besloten wordt om agendapunt ‘Actualisatie Subsidieverordening en Uitvoeringsregeling Va MRDH (portefeuillehouder dhr. P. Varekamp)’ toe te voegen aan de agenda als bespreekpunt 4.4.
Vaststellen verslag openbaar deel vorige vergadering
3. a. Verslag openbaar deel vergadering 23 september 2020
De bestuurscommissie stelt het verslag van het openbaar deel van de vergadering van 23 september 2020 vast.
4.2 Metropolitane Fietsroute: Westland – Rotterdam situatie Vlaardingen
Gelet op het financieel toezicht van gemeente Vlaardingen door provincie Zuid-Holland en de wens om op korte termijn regionale fietsroutes te realiseren, er in afwijking van de subsidieregeling gebruik wordt gemaakt van de hardheidclausule om 90% subsidie toe te kennen aan gemeente Vlaardingen. Dit met een maximum van € 3,9 miljoen exclusief BTW. Metropolitane Fietsroute Westland-Rotterdam kan door dit besluit worden gerealiseerd.
4.3 Metropolitaan fietsnetwerk: vaststellen tweede tranche
4.4 Actualisatie Subsidieverordening en Uitvoeringsregeling Va MRDH
En dit wijzigingsbesluit te publiceren onder de naam: “vijfde wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH in verband met maatwerkvervoer”.
5.1 Vaststelling subsidie railconcessie Haaglanden 2018
Op grond van het vaststellingsverzoek van HTM Personenvervoer N.V. van 17 december 2019 (kenmerk 2019042/CCM/HvR) en de Verordening mobiliteitsfonds Haaglanden 2005, die van toepassing is op basis van artikel 1 van de Tijdelijke subsidieverordening verkeer en vervoer MRDH 2015 conform bijgevoegde beschikking van de subsidie voor de periode 1 januari – 31 december 2018 wordt voorgesteld om onder verder gelijkblijvende voorschriften en verplichtingen:
5.2 Wijziging inzet en stalling 2e tranche zero emissie bussen RET
In te stemmen met een wijziging van het besluit en de overeenkomst inbesteding concessie Bus Rotterdam e.o., in die zin dat de inzet en de stalling van de 2e tranche zero emissie bussen van de RET niet zal plaatsvinden ‘op Zuid’ en Barendrecht, maar verplaatst worden naar Krimpen /Kleiweg en beperkt ‘op Zuid’ conform het bijgevoegde voorstel.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-71.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.