Beheerregeling informatiebeheer Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) De Connectie 2018

 

De directeur van BVO De Connectie,

 

Gelet op:

- De Wet Gemeenschappelijke Regelingen per 1 januari 2015, artikel 8 lid 3;

- De door de gemeenten Arnhem, Rheden en Renkum vastgestelde gemeenschappelijke regeling (GR) intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie (IGUO) BVO De Connectie;

- Het feit dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem van het bepaalde in artikel 23, lid 1 van de GR intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie (IGUO) BVO De Connectie, belast is met de zorg voor archiefbescheiden van De Connectie en haar organen;

- De verplichte uitwerking van het bepaalde in art. 23, lid 3 van de GR intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie (IGUO) BVO De Connectie.

 

Overwegende dat:

- In het kader van de uitvoering van BVO-taken informatie wordt ontvangen, gecreëerd, uitgewisseld en gearchiveerd;

- Deze informatie de basis vormt voor de bedrijfsvoering en de risicobeheersing van de BVO;

- Deze informatie van belang kan zijn als bewijs van rechten en plichten van de BVO en van andere partijen of personen;

- Deze informatie een basis vormt voor de verantwoording van het handelen van de BVO en democratische controle;

- Deze informatie van belang kan zijn voor de kennis van de geschiedenis van de BVO in de ruimste betekenis en als bestanddeel van het cultureel erfgoed.

 

besluit vast te stellen:

 

Beheerregeling betreffende de inrichting en uitvoering van het informatiebeheer van BVO De Connectie, voor zover de informatie, die daarvan deel uitmaakt, niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

Hoofdstuk I Definities

Artikel 1  

In deze beheerregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: Archiefwet 1995;

  • b.

    archiefbewaarplaats: De door het Gelders Archief ingevolge artikel 31 van de wet en artikel 6, tweede lid, sub a van de gemeenschappelijke regeling Gelders Archief aangewezen archiefbewaarplaats;

  • c.

    archiefruimte: Een overeenkomstig artikel 1 onder e van de wet aangewezen archiefruimte;

    d. gemeentearchivaris: De ingevolge artikel 32 van de wet en artikel 6, tweede lid,

    sub c van de gemeenschappelijke regeling Gelders Archief te benoemen gemeentearchivaris;

    e. authenticeren: Het toekennen van één of meer kenmerken aan informatie, zodanig dat later kan worden vastgesteld dat het om de originele, authentieke informatie gaat;

    f. beheerder: In deze beheerregeling worden als beheerders aangewezen de afdelingshoofden, het afdelingshoofd DIV en de directeur

    g. informatie: De archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet, zijnde het geheel van op één of meer informatiedragers vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van taken en/of werkprocessen van BVO De Connectie;

    h. informatiebeheer: Het geheel aan maatregelen om informatie in duurzame, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijke bewaartermijn zodanig dat de authenticiteit ervan kan worden aangetoond en de informatie actueel, betrouwbaar, leesbaar en in interpreteerbare vorm, beschikbaar kan worden gesteld;

    i. organisatieonderdeel: Elk op basis van de begroting als zelfstandig aan te merken organisatieonderdeel van de bedrijfsvoeringsorganisatie;

    j. vorm (van de informatie): De wijze waarop informatie op een informatiedrager is vastgelegd, zoals op papier, op film, of met digitale hulpmiddelen.

     

Hoofdstuk II De inrichting en uitvoering van het informatiebeheer

Artikel 2  

De directeur stelt een kwaliteitssyteem vast dat lijn ligt met het door de gemeente Arnhem als zorgdrager ingerichte kwaliteitssysteem waarmee de kwaliteit van het informatiebeheer is geborgd.

 

Artikel 3  

1. Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur zijn verantwoordelijk voor het informatiebeheer van hun organisatie(onderdeel) voor zover de informatie niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

2. Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur zorgen ervoor dat het informatiebeheer zodanig wordt ingericht, dat op grond van de informatie te allen tijde de rechtspositie van de bedrijfsvoeringsorganisatie en haar organen, andere overheden, gemeenschappelijke regelingen, personen, bedrijven en andere organisaties kan worden vastgesteld.

3. De inrichting van het informatiebeheer omvat tenminste:

  • a.

    De organisatie van het informatiebeheer;

  • b.

    De (onder)mandatering van bevoegdheden aan functionarissen;

  • c.

    Het beleggen van verantwoordelijkheden voor de uitvoering van informatiebeheertaken bij functionarissen;

  • d.

    Procedures voor het beheer van informatie waardoor de ordening en toegankelijkheid, de authenticatie, de duurzaamheid en de beveiliging van informatie wordt gewaarborgd;

  • e.

    Het aanwijzen van een archiefruimte;

  • f.

    Het opzetten, bijhouden van een systematisch overzicht van de informatie binnen de organisatie op basis en met behulp van een vast te stellen metadataschema, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie(s), de status, de bewaartermijn van de informatie en de applicaties waarin de informatie wordt beheerd;

  • g.

    Het bijhouden van een overzicht met knelpunten en van een plan van aanpak voor het treffen van verbetermaatregelen.

4. Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur zorgen ervoor dat de taken op het gebied van informatiebeheer in onderlinge samenhang worden uitgevoerd door de daartoe aan te wijzen medewerkers.

 

Artikel 4  

1. Informatie wordt beheerd in de vorm waarin zij wordt ontvangen of gecreëerd. Een verandering in die vorm wordt aangemerkt als vervanging.

2. Van de informatie die wordt gecreëerd om te verzenden wordt vóór verzending een kopie gemaakt die wordt geauthenticeerd en door het organisatieonderdeel wordt bewaard.

3. Voor de beveiliging van informatie treft het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV, de CISO en de directeur adequate maatregelen tegen het ongeautoriseerde gebruik, wijzigen, kopiëren, beschikbaar stellen, verwijderen en vernietigen van informatie.

 

Artikel 5  

De gemeentearchivaris ontvangt tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    Opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    Verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte informatie;

  • c.

    Conversie, migratie of emulatie van informatie;

  • d.

    Ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een systeem waarmee en/of waarin informatie wordt beheerd en/of bewaard wordt;

  • e.

    Overdracht van informatie van een organisatieonderdeel aan een ander organisatieonderdeel.

     

Artikel 6  

In het geval het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur de hierna genoemde handelingen met betrekking tot informatie willen uitvoeren, vragen zij vooraf advies aan de gemeentearchivaris:

  • a.

    Vervanging als bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • b.

    Vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • c.

    Bouw, ingebruikneming, verbouw, inrichting en verandering van archiefruimten.

     

Artikel 7  

  • 1.

    Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur stellen alvorens tot vernietiging van informatie over te gaan een lijst op van de te vernietigen informatie met inachtneming van de krachtens artikel 5 van de wet vastgestelde selectielijst. Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur zijn verantwoordelijk voor het vervolgens in procedure brengen van deze lijst en de bijbehorende machtiging

  • 2.

    De lijst van te vernietigen informatie behoeft de goedkeuring van de gemeentearchivaris. De goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

     

Artikel 8  

Indien het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur op grond van artikel 12 van de wet het voornemen heeft om informatie over te brengen naar de archiefbewaarplaats voert hij daartoe zo spoedig mogelijk overleg met de gemeentearchivaris.

 

Artikel 9  

Ten aanzien van het beheer van de informatie die is overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel is opgenomen stelt de gemeentearchivaris voorschriften op.

 

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 10

a. Inwerkinggtreding: Deze beheerregeling treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2017.

b. Naamgeving: Deze beheerregeling wordt aangehaald als ‘Beheerregeling informatiebeheer BVO De Connectie 2018’.

 

Arnhem, 6 maart 2018

De directeur van bedrijfsvoeringorganisatie (BVO) De Connectie,

M. Thomas, directeur

Artikelsgewijze toelichting

 

Hoofdstuk I Definities

 

Artikel 1

 

Archiefruimte: ruimten die zijn bedoeld voor de opslag van archiefdocumenten binnen de organisatie. Tot archiefruimten worden gerekend eventueel aanwezige depots voor de bewaring van archiefdocumenten op papier en verplaatsbare gegevensdragers (foto, film, Cd’s, audio, videobanden, e.d.), maar ook automatiserings- en serverruimten voor de bewaring van digitale documenten.

 

Authenticeren; hierbij moet gedacht worden aan een (digitale) ondertekening of handtekening eventueel in combinatie met een paraaf, stempel, waarmerk of ander kenmerk. De wijze van authenticatie dient vastgelegd te worden in een procedure zoals bedoeld in artikel 3, derde lid

onder d.

 

Informatie: in deze beheerregeling wordt de term ‘informatie’ gebruikt in plaats van het begrip ‘archiefbescheiden’. Informatie is te omschrijven als het geheel van op één of meer informatiedragers vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van de taken en/of werkprocessen van de bedrijfsvoeringsorganisatie. De begrippen ‘archiefbescheiden’ en ‘informatie’ worden in het kader van deze beheerregeling als synoniem gezien. In de wet is een uitgebreide definitie van het begrip ‘archiefbescheiden’ opgenomen, waardoor nadrukkelijk alle vormen van informatie die (in dit geval) de gemeente in het kader van haar taakuitoefening ontvangt en creëert, onder de werkingssfeer van de wet en de daarop gebaseerde regelgeving worden gebracht.

 

Informatiebeheer: de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de verzorging van informatie houdt op, op het moment dat deze wordt overgebracht naar een archiefbewaarplaats of volgens de geldende voorschriften wordt vernietigd. In bijzondere gevallen houdt de beheerverantwoordelijkheid ook op indien informatie wordt overgedragen aan een ander organisatieonderdeel zoals bij het overdragen aan een ander organisatieonderdeel (bijvoorbeeld het overdragen van taken, waar de informatie betrekking op heeft, naar andere organisatieonderdelen), of bij het overdragen van informatie in eigendom door de gemeente aan andere overheidsorganen of zelfstandige organisaties. In dat laatste geval is sprake van vervreemding.

 

Met organisatieonderdeel wordt hier bedoeld: Elk op basis van de begroting als zelfstandig aan te merken organisatieonderdeel van de bedrijfsvoeringsorganisatie.

 

Hoofdstuk II De inrichting en uitvoering van het informatiebeheer

 

Artikel 2

Artikel 16 van de archiefregeling bepaald dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem, en daarmee de Connectie een kwaliteitssysteem toepast waarin toetsbare eisen zijn geformuleerd waaraan het informatiebeheer aan moet voldoen.

 

Artikel 3, eerste en tweede lid

Het hoofd van een afdeling, het afdelingshoofd DIV en de directeur zijn functionarissen die zijn belast met de algehele dagelijkse leiding van het organisatieonderdeel of de organisatie. Het tweede lid is opgenomen om de bewijswaarde van informatie te benadrukken.

 

Artikel 3, derde lid onder b

Het gaat hier alleen om een beschrijving van de bevoegdheidsverdeling door middel van (onder)mandaten. De (onder)mandatering zelf gebeurt in afzonderlijke besluiten.

 

Artikel 3, derde lid onder c

Voorbeelden zijn verantwoordelijkheden op het terrein van postbehandeling, dynamisch en semi-statisch archiefbeheer, vernietiging, overbrenging en beheer van de archiefruimte.

 

Artikel 3, derde lid onder d

Voorbeelden zijn: een postbehandelingsprocedure inclusief een e-mailprocedure; een archiefprocedure inclusief een procedure voor vernietiging en overbrenging van informatie; een procedure voor het beheer van archiefruimten; procedures voor het beheer van digitale informatie waaronder een procedure voor de conversie en migratie van informatie; een proceduredure voor het beheer van informatie in ketenprocessen. Deze procedures kunnen onderdeel uitmaken van het kwaliteitssysteem.

 

Artikel 3, derde lid onder f

Informatie dient op zaakniveau (dossierniveau) in het overzicht opgenomen te worden. In het systematische overzicht worden ook alle (bedrijfs-) systemen opgenomen waarmee en waarin alle informatie, ongeacht de vorm, wordt beheerd. Overzichten worden bijgehouden op basis van en met behulp van een vast te stellen metadataschema zoals wettelijk voorgeschreven in artikel 19 van de archiefregeling. Ook hulpmiddelen zoals een DSP (Documentair Structuurplan) of een (ZTC) zaaktypecatalogus kunnen hiertoe worden ingezet.

 

Artikel 3, derde lid onder g

Dit overzicht vormt de essentie van het kwaliteitssysteem zoals bedoeld in artikel 2 in die zin dat uit toetsing van de eisen blijkt hoeverre daaraan niet voldaan wordt en welke maatregelen getroffen moeten worden.

 

Artikel 4, eerste lid

Deze bepaling heeft als doel te garanderen dat de archieven van de organisatieonderdelen binnen de bedrijfsvoeringsorganisatie de authentieke dan wel geauthentiseerde informatie omvatten. Informatie kan rechtskracht ontlenen aan het feit dat deze authentiek dan wel geauthentiseerd is en deel uitmaakt van een bepaalde procedure of een bepaald (werk)proces. Originele informatie bezit deze authenticiteitskenmerken, kopieën in principe niet. Zie voor een nadere toelichting op het begrip ‘vervanging’ de toelichting bij artikel 6 onder a.

 

Artikel 4, tweede lid

Authenticatie van een kopie van een verzonden document maakt dit een formeel archiefexemplaar, ter onderscheiding van willekeurig welke andere vorm waarin een document beschikbaar is.

 

Artikel 5

Met ‘tijdig’ wordt bedoeld zodanig vroeg in het desbetreffende proces dat de gemeentearchivaris daadwerkelijk invloed kan uitoefenen gelet op zijn expertise.

 

Artikel 5, onder d

Hiermee worden systemen in enge zin bedoeld: de technische voorzieningen (hard- en software) en de wijze waarop deze worden ingericht, inclusief voorschriften voor onderhoud en gebruik. Voorbeelden zijn een documentmanagementsysteem (DMS) of een recordmanagement applicatie (RMA).

 

Artikel 5, onder e

Overdracht van informatie vindt uitsluitend plaats wanneer een taak wordt overgedragen van een organisatieonderdeel naar een ander organisatieonderdeel én de informatie nodig is voor de uitvoering van de desbetreffende taak. Met overdracht van informatie wordt niet bedoeld de overbrenging van informatie conform artikel 12 van de wet.

 

Artikel 6, onder a

Wanneer informatie op een andere drager wordt overgezet (bijvoorbeeld door een kopie te maken) met de bedoeling om het origineel te vernietigen en het nieuwe exemplaar de status van origineel te verlenen (authenticiteit), is sprake van vervanging.

 

Artikel 6, onder b

Wanneer informatie in eigendom wordt overgedragen aan een andere rechtspersoon of een natuurlijk persoon is sprake van vervreemding. Overdracht van informatie van een organisatieonderdeel aan een ander organisatieonderdeel is geen vervreemding omdat de informatie binnen dezelfde rechtspersoon (de bedrijfsvoeringsorganisatie) blijft.

 

Artikel 6, onder c

Archiefruimten zijn ruimten die zijn bedoeld voor de opslag van archiefdocumenten binnen de organisatie. Tot archiefruimten worden gerekend eventueel aanwezige depots voor de bewaring van archiefdocumenten op papier en transportabele gegevensdragers (foto, film, Cd’s, audio, videobanden, e.d.) maar ook de automatiserings- en serverruimten voor de bewaring van digitale documenten waar de blijvend te bewaren analoge en digitale informatie na afhandeling wordt bewaard totdat deze naar de archiefbewaarplaats wordt overgebracht eveneens duurzaam, geordend en toegankelijk worden gearchiveerd. Daartoe dienen systemen zoals in artikel 5 onder d. Ook de op termijn te vernietigen informatie moet duurzaam, geordend en toegankelijk worden gearchiveerd gedurende de voorgeschreven bewaartermijn. Voor de archivering van deze informatie kunnen minder zware eisen worden gehanteerd omdat geen rekening gehouden behoeft te worden met toekomstige overbrenging. Wel moeten duurzaamheid, logische ordening en toegankelijkheid gegarandeerd zijn conform de wettelijke eisen.

 

Artikel 7, eerste lid

Vernietigen is het daadwerkelijk verwijderen van de authentieke of geauthentiseerde informatie, zodanig dat de informatie niet meer gereconstrueerd kan worden. Van deze informatie wordt van te voren de bewaartermijn vastgelegd zoals bepaald in de voor De Connectie geldende selectielijst.

 

Artikel 8

Bedoeld overleg is nodig om de daadwerkelijke overbrenging samen voor te kunnen bereiden. Informatie dient in goede, geordende en toegankelijke staat te worden overgebracht. Bij overbrenging gaat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de informatie over naar de gemeentearchivaris. Na overbrenging wordt de informatie in principe voor een ieder openbaar en kosteloos te raadplegen. Zo nodig stelt het hoofd van het overbrengende organisatieonderdeel bij overbrenging beperkingen aan de openbaarheid, na advies van de gemeentearchivaris.

 

Artikel 9

Na overbrenging naar de archiefbewaarplaats of na opneming in de archiefbewaarplaats wordt informatie in principe voor een ieder openbaar en kosteloos te raadplegen. Voorschriften voor het beheer van informatie in de archiefbewaarplaats richten zich niet alleen op het eigenlijke beheer, maar ook op de beschikbaarstelling en het gebruik van de informatie, zoals een bezoekersreglement.

 

Naar boven